WAGENINGEN - Een meerderheid van de consumenten koopt producten uit gewoonte zonder er veel bij na te denken.

Meer kennis over gezondheid en duurzaamheid leidt niet per definitie tot een ander aankoopgedrag, blijkt uit de maandag gepubliceerde Peiling, Consument en Voedsel van Wageningen UR.

Gezondheid, voedselveiligheid en productkwaliteit vinden alle consumenten tot op zekere hoogte wel belangrijk, maar 89 procent van hen koopt toch producten die lekker, niet duur, gezond en eventueel makkelijk klaar te maken zijn.

Wanneer ze voor iets gezonds kiezen, nemen ze wat vaker groente, fruit en vis, aldus de peiling die het denken en doen van consumenten ten aanzien van voedsel meet.

Belangrijk

Wageningen UR brengt in opdracht van het ministerie van LNV in kaart wat mensen zeggen belangrijk te vinden, wat ze zeggen te kopen en wat ze daadwerkelijk in het boodschappenmandje leggen. Daar blijkt veel verschil tussen te zitten, concluderen de onderzoekers.

Nauwelijks een rol bij de aankoop spelen waarden als rechtvaardigheid, ambachtelijkheid en milieu- en diervriendelijkheid. Slechts 3 tot 4 procent van de consumenten handelt hiernaar.

Kennis

De onderzoekers stellen dat de grote groep consumenten mogelijk pas te bewegen is producten met een meerwaarde te kopen, als er een koppeling wordt gemaakt met smaak en gemak.

Vergroten van kennis alleen brengt consumenten er niet zo maar toe duurzame producten te kopen. ''Daartoe is meer inzicht nodig in de onbewuste drijfveren van de consument.''