LEIDEN - Ondanks de crisis loopt de schade als gevolg van de files voor het wegtransport op.

Alexander Sakkers, voorzitter van brancheorganisatie TLN, schat de schadepost op jaarbasis op 750 miljoen euro, een stijging van 50 miljoen vergeleken met de vorige berekeningen over 2006/2007.

Hij komt tot dit bedrag door de vertragingen als gevolg van de files, het hogere brandstofverbruik en de extra rij- en rusttijden van chauffeurs.

''De economische teruggang heeft invloed op de groeicijfers. Anders was de schade nog groter'', zei Sakkers woensdag na de start van de wegwerkzaamheden aan de A4 bij Leiderdorp.

Eurlings

Deze flessenhals was twee jaar geleden goed voor 29 miljoen euro schade, rekende minister Camiel Eurlings (Verkeer) voor.

Dagelijks rijden er 14.000 vrachtwagens en tussen de 110.000 en 125.000 personenauto's. Volgens de ANWB is de locatie gezien die drukte ook geen veilige plek.

Beauty

Volgens de bewindsman wordt de vernieuwde A4 een 'beauty'. Er komt een aquaduct onder de Oude Rijn. De brug uit 1958, die Leiderdorp nu in tweeën hakt, verdwijnt.

''De bewoners van Leiderdorp kunnen elkaar na vijftig jaar weer zien'', aldus Eurlings. Over een afstand van 1400 meter wordt de weg verdiept, met horizontale geluidsschermen, voorzien van een groene bekleding van sedummatten tegen geluidsoverlast en stof. Er komt ook stiller asfalt.

Draagvlak

De omliggende gemeenten zijn niet vergeten dat de Raad van State in de zomer van 2007 de bouwplannen opschortte.

''Dat leverde ons heel veel gedoe op. Het draagvlak, ook in de gemeenteraden, liep snel af'', aldus de Leidse wethouder John Steegh. Hij sprak van een project, ''dat altijd omstreden zal blijven''.

Zolang de bouw (tot 2014) duurt wordt het volgens Steegh voor de omwonenden wel even op de tanden bijten. Rijkswaterstaat treft maatregelen tegen de bouwoverlast.