ZÜRICH - De Zwitserse luchtvaartmaatschappij Swiss International Air Lines heeft gekozen voor samenwerking met British Airways (BA). De twee maakten dinsdag de overeenkomst bekend. Swiss, dat diep in de rode cijfers zit, heeft ook gesproken met het Duitse Lufthansa.

Swiss en BA gaan vanaf 26 oktober diensten uitvoeren onder een gezamenlijk vluchtnummer, zogenoemde codesharing. Ze schuiven hun bonusprogramma's voor trouwe passagiers in elkaar. Swiss treedt toe tot de door BA geleide alliantie Oneworld. Die versterkt daarmee haar positie tegenover de Star Alliance (onder meer Lufthansa), SkyTeam (Air France) en de alliantie met KLM en Northwest Airlines.

In Oneworld zitten verder American Airlines, Qantas (Australië), Cathay Pacific (Hongkong), Iberia (Spanje), Aer Lingus (Ierland), Finnair en LAN (Chili). Met enkele daarvan werkte Swiss al samen. Dat heeft de keuze mede bepaald.

Verder speelde bij de Zwitserse maatschappij de vrees mee dat ze haar zelfstandigheid zou verliezen bij een alliantie met Lufthansa. Een derde overweging was vermoedelijk dat KLM de besprekingen met Oneworld onlangs afbrak en in vergevorderd overleg is met Air France. Op korte termijn valt een akkoord te verwachten dat KLM opneemt in SkyTeam, waarin verder onder meer het Amerikaanse Delta Air Lines en Alitalia zitten.

BA zal acht van de veertien dagelijkse vluchten van Swiss op het Londense vliegveld Heathrow overnemen. Verder is afgesproken dat de leden van Oneworld meer gebruik gaan maken van Zürich als knooppunt voor vluchten naar Midden-Europa. De Zwitserse luchthaven heeft daarvoor voldoende capaciteit.

Swiss is de opvolger van Swissair, dat in 2001 failliet ging. De maatschappij ging eind maart vorig jaar van start en heeft al drie reorganisaties achter de rug onder bestuursvoorzitter Pieter Bouw, ex-topman van KLM.

Swiss leed in de eerste helft van dit jaar een verlies van 333 miljoen frank (213 miljoen euro) op een omzet van 2,05 miljard frank (1,3 miljard euro). De maatschappij vervoerde in die periode ,5 miljoen passagiers en had eind juni ongeveer 9300 werknemers. Ter vergelijking: KLM had in het gehele boekjaar 2002/2003 19,4 miljoen passagiers en een omzet van 6,5 miljard euro.

Met de overeenkomst is een nieuwe stap gezet in een concentratieproces dat lijkt uit te kristalliseren rond drie grote luchtvaartallianties. Vorig jaar had Star Alliance, met behalve Lufthansa onder meer United Airlines, SAS, Thai Airways en Singapore Airlines, een aandeel op de wereldmarkt (inclusief vrachtvervoer) van 22,4 procent. Oneworld zat op 16,4 procent, SkyTeam op 11,8 procent en KLM/Northwest op 9,9 procent.