DEN HAAG - De drie grote fastfoodketens McDonalds, Burger King en Kentucky Fried Chicken (KFC) richten zich met hun reclame en marketing nog steeds voor een groot deel op kinderen.

Vooral McDonalds maakt zich volgens de Consumentenbond hieraan schuldig, zo blijkt uit eigen onderzoek.

Het kabinet pleit er in de nota overgewicht juist voor dat kinderen zo min mogelijk in de verleiding komen door reclames voor ongezonde voeding. De Tweede Kamer praat maandag over deze nota.

Obesitas

Obesitas is een groot probleem. Steeds meer kinderen wegen te veel. Volgens de Consumentenbond zijn de tv-reclames voor fastfood, koek, snoep en ijs daar medeschuldig aan.

De bond dringt, net als de Hartstichting, al tijden aan op een verbod op dit soort reclames. ''Naast alle spaaracties, posters, stripfiguren en spelletjes, komt het meest opvallende voorbeeld van 'kidsmarketing' van McDonald's.

Spreekbeurt

Op de website van het bedrijf staat een kant-en-klaarspreekbeurtpakket, waarmee de keten via het klaslokaal jonge klanten voor zich probeert te winnen'', aldus de vereniging die opkomt voor de belangen van consumenten.

Het kabinet hoopt dat het bedrijfsleven via zelfregulering het aantal reclame-uitingen beperkt. Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid van de Vrije Universiteit Amsterdam, vindt dat jammer.

Hij noemt het te vrijblijvend. Volgens hem zou de overheid een voorbeeld moeten nemen aan landen als Groot-Brittannië, Zweden en Australië, waar dit soort marketing, uit ethisch perspectief, wel is verboden.

Voorkeuren

Het aanprijzen van ongezonde producten beïnvloedt de voorkeuren van kinderen, zegt Seidell. ''Consumptiepatronen veranderen en daar worden ze dikker door.''

De markt stimuleert gedrag dat je niet wil, concludeert hij. Bovendien kunnen kinderen onder de 12 jaar een reclameboodschap niet van een andere boodschap onderscheiden. Zij geloven wat ze krijgen voorgeschoteld.

Mediawijs

Daarom moeten zij mediawijs worden gemaakt, stelt Liesbeth Hop van de Stichting Reclame Rakkers, een onafhankelijk kenniscentrum voor jeugd, media en reclame.

Zij denkt dat als kinderen weten hoe reclame werkt, zij hier kritisch naar gaan kijken. Zij is tegen een reclameverbod voor ongezonde voeding. ''Ik verwacht daar niets van.''