ROTTERDAM - Door de economische recessie let 44 procent van de consumenten beter op de aanbiedingen in de supermarkt.

Ruim een derde gaat minder vaak uit eten, eet minder luxe, haalt minder vaak eten af of laat dat minder vaak bezorgen. Een kwart gaat ook minder vaak naar de kantine en neemt vaker een lunchpakket mee naar het werk.

Dat blijkt uit een dinsdag gepubliceerd onderzoek in opdracht van adviesbureau Deloitte. Dat minder mensen uit eten gaan, is positief voor de supermarken.

Alleen zorgt de populariteit van aanbiedingen weer voor prijsdruk voor de supers. ''Het voordeel lijkt dus vooral voor de consument te zijn'', aldus Paul Op Heij, partner bij Deloitte.

Weekfolders

Bijna driekwart van de consumenten vergelijkt de prijzen van supermarkten met elkaar, meestal aan de hand van de weekfolders. Een groep van 27 procent vergelijkt echter de prijzen nooit, laat het onderzoek zien.

Iets meer dan de helft van de consumenten denkt wel dat het gemiddelde prijsniveau in de supers sinds vorig jaar is gestegen.

Koopzondag

De onderzoekers noemen het verder opvallend dat slechts 18 procent van de consumenten tegen de koopzondag is. ''Een ruime meerderheid staat positief tegen de koopzondag, maar varieert wel van mening als het gaat om de frequentie.

Bijna 30 procent vindt een koopzondag per maand voldoende. Een even grote groep zou echter graag willen dat er vaker een koopzondag was. De koopavonden hebben overigens de support van ruim driekwart van de ondervraagde consumenten'', aldus Op Heij.