DEN HAAG - Tourorganisaties en luchtvaartmaatschappijen kunnen reizen toch goedkoper aanbieden dan ze feitelijk zijn.

Door een fout in de Reclamecode Reisaanbiedingen hoeven ze de boekingskosten niet in advertenties en op sites te vermelden.

Een woordvoerder van staatssecretaris Frank Heemskerk van Economische Zaken bevestigde vrijdag een artikel hierover in het AD.

De reisbranche hanteert een code die regelt dat onvermijdelijke extra kosten als luchthavenbelasting in de geadverteerde prijs moeten worden vermeld. Boekingskosten waren nog uitgezonderd.

Europese regels

Voor medio 2010 moet het probleem verholpen zijn dankzij Europese regels waarin staat dat reisaanbieders de definitieve prijs dienen bekend te maken.

Dat gaat om geldende passagiers- of luchttarieven plus alle belastingen en heffingen, toeslagen en vergoedingen die op het tijdstip van publicatie onvermijdelijk en voorzienbaar zijn.

De woordvoerder benadrukte dat de Consumentenautoriteit de reisbranche wel steeds heeft gewezen op de bestaande lacune en graag zou zien dat ze er snel iets aan doet zodat de klant weet waar hij aan toe is.

Verbaasd

De reisbranche reageert verbaasd op de mededelingen van het ministerie. Volgens de brancheorganisatie ANVR kunnen boekingskosten in eerste instantie niet worden vermeld bij de reissom, omdat deze afhankelijk zijn van zaken als het aantal te boeken personen en de wijze van boeking.

''Alle onvermijdbare en onvoorzienbare kosten'' worden in lijn met de reclamecode in de reissom opgenomen en de consument ziet vóór hij daadwerkelijk boekt de exacte kosten van de boeking, aldus de ANVR.