AMSTERDAM - Luchthaven Schiphol wordt aan alle kanten geraakt door negatieve factoren. Luchtvaartmaatschappijen leveren de luchthaven minder transferpassagiers op, het bedrijf heeft nog steeds te lijden onder de naweeën van de vliegtaks en Nederland doet het economisch gezien minder dan andere Europese landen.

''We zijn in het eerste halfjaar van 2009 zwaar getroffen door de economische crisis. Dit resulteerde in een ongekende daling van ons passagiers- en vrachtvolume'', zegt Schiphol-topman Jos Nijhuis donderdag in een toelichting op de cijfers.

De luchthaven ziet zijn belangrijke netwerkfunctie, passagiers faciliteren die via Schiphol naar andere bestemmingen reizen, onder druk komen te staan. ''Voor het eerst dit jaar zien we een daling op transfergebied'', aldus financieel directeur Pieter Verboom.

Concurrentie

Dat komt volgens hem door de heftige concurrentie en omdat het slecht gaat met de economie. De transferpassagiers zijn juist erg belangrijk voor Schiphol omdat de thuismarkt relatief klein is.

Verboom stelt dat Schiphol nog steeds last heeft van de vliegtaks die in juli is afgeschaft. De extra belasting maakte de luchthaven te duur voor vooral de low-costmaatschappijen waardoor zij uitweken naar andere landen. Ondanks de afschaffing van de vliegtaks, kwamen de prijsvechters maar mondjesmaat terug naar Schiphol.

Reorganisatie

Om de positie van Schiphol als toonaangevende luchthaven veilig te stellen, heeft het bedrijf eerder dit jaar een ingrijpende reorganisatie ingezet die 450 banen kost. Ook zijn verdere maatregelen genomen om de kosten terug te dringen.

Schiphol maakte donderdag bekend dat de nettowinst over de eerste helft van het jaar met 76,6 procent kelderde tot 22,4 miljoen euro. Het concern moest de winstverwachting voor heel 2009 naar beneden bijstellen.

De winstval werd vooral veroorzaakt door een daling van het passagiers- en vrachtvervoer, een reorganisatievoorziening, waardeverminderingen van het vastgoed en opgelopen rentekosten.

Vastgoed

Exclusief de reorganisatievoorziening en de waardedaling van het vastgoed nam de nettowinst met bijna 25 procent af tot 66,7 miljoen euro. De omzet over de eerste zes maanden van 2009 kwam uit op 553,5 miljoen euro, nagenoeg gelijk aan vorig jaar.

Vooruitzichten

Schiphol verwacht dat de nettowinst over heel 2009 uitkomt tussen de 40 en 50 miljoen euro. ''De vooruitzichten over de ontwikkeling van het verkeer en vervoer en van de economie wereldwijd in de tweede helft van 2009 zijn op dit moment te onzeker om hierover verdere uitspraken te kunnen doen'', aldus Schiphol.