Heineken presteert beter dan verwacht

AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft een lastig halfjaar achter de rug, maar heeft dankzij kostenbesparingen beter gepresteerd dan verwacht.

De omzet steeg dankzij de overname van het Britse Scottish & Newcastle, maar in de meeste markten zag Heineken de volumes teruglopen. Dat bleek woensdag uit de publicatie van de halfjaarcijfers.

De omzet kwam uit op 7,15 miljard euro, tegen 6,41 miljard een jaar eerder. Het bedrijfsresultaat (ebit beia) bedroeg 993 miljoen euro, 7,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Onder de streep hield het op twee na grootste bierconcern ter wereld 483 miljoen euro over. Vorig jaar was de nettowinst nog 540 miljoen euro. De behaalde resultaten liggen hoger dan de verwachting van analisten.

Niet verwacht

Op de beursvloer in Amsterdam werden de halfjaarcijfers goed ontvangen. Na een kwartier handel stond het aandeel 7,7 procent hoger. Ook analisten waren te spreken over de resultaten.

''Het ziet er goed uit'', aldus analist Robert Jan Vos van Fortis. De marktvorser was met name te spreken over de afgegeven verwachting. ''Dat was niet verwacht en dan is dit nooit verkeerd.''

Heineken verwacht dat de nettowinst (beia) dit jaar autonoom met een hoog enkelcijferig percentage zal groeien.

Valutaschommelingen

Verdere kostenbesparingen moeten hieraan bijdragen. Valutaschommelingen zullen een negatief effect hebben.

In de eerste maanden van dit jaar wist Heineken in totaal al voor 50 miljoen euro te snijden in de kosten. Op jaarbasis leiden deze maatregelen tot een minimale totale besparing van 120 miljoen euro.

Besparen

Hoeveel het concern in drie jaar wil gaan besparen, is niet bekend. ''We willen geen doelstelling naar buiten brengen'', aldus financieel topman René Hooft Graafland.

In totaal zette Heineken 78 miljoen hectoliter bier af. De biervolumes, zonder effect van overnames, daalden met 6,6 procent. Met name in Centraal en Oost-Europa verkocht Heineken veel minder bier (min 13 procent).

Afrika

In Afrika en het Midden-Oosten en in Azië wist Heineken wel meer biertjes aan de man te brengen.

Het concern wordt geplaagd door de economische crisis waarin consumenten meer bier thuis drinken en minder in kroegen. Bovendien ruilen ze de veelal duurdere zogeheten premium biertjes van Heineken om voor goedkopere varianten.

Daling

Heineken blijft dan ook behoedzaam voor de rest van het jaar. Het concern verwacht in veel markten lagere volumes in vergelijking met 2008 door de oplopende werkloosheid en het lager besteedbare inkomen.

De daling zal tegen het einde van dit jaar afnemen, verwacht het concern.

''We blijven last hebben van de economische crisis'', aldus Hooft Graafland. ''Wij zeggen nog niet dat het over is, ondanks alle positieve berichten en het optimisme op de beurs.''

Tip de redactie