MILAAN - De Italiaanse luchtvaartmaatschappij Alitalia wil een belangrijke rol spelen bij een eventuele alliantie tussen KLM en Air France. De droom van Alitalia-topman Francesco Mengozzi is om in de nabije toekomst met de Nederlanders en de Fransen onderdeel te zijn van een houdstermaatschappij.

De topman hoeft niet vanaf het begin bij een samenwerking met Air France en KLM betrokken te zijn. Mengozzi ziet mogelijk een rol voor Alitalia weggelegd in de "tweede fase" van een alliantie.

Dat zei hij in de zakenkrant Financial Times van vrijdag. De onderhandelingen tussen Air France en KLM bieden volgens Mengozzi de mogelijkheid om de luchtvaartindustrie te hervormen. "Consolidatie is de oplossing." Alitalia is al een partner van Air France in de alliantie SkyTeam.

De topman van de Franse maatschappij, Jean-Cyril Spinetta, heeft tegen Franse vakbonden gezegd dat het nog te vroeg is om Alitalia bij een samenwerking met KLM te betrekken. Later zou dit wel aan de orde komen, aldus de bonden. KLM liet eerder weten zich te concentreren op de gesprekken met Air France en de toetreding van de Italianen geen prioriteit te geven.

De Italiaanse regering wil haar belang van 62,4 procent in Alitalia zo snel mogelijk verminderen om het bedrijf de kans te geven onderdeel te zijn van een alliantie tussen Air France en KLM. "Privatisering is noodzakelijk om het consolidatieproces op gang te brengen", zei Mengozzi.

De Italiaanse regering oefent de laatste tijd flinke druk uit op Frankrijk om Alitalia bij een samenwerking tussen Air France en KLM te betrekken. Premier Berlusconi liet onlangs weten dat een alliantie tussen de Fransen en de Nederlanders zich kan uitbreiden naar Alitalia. Mengozzi heeft bovendien rond de tafel gezeten met Spinetta en enkele hooggeplaatste Italiaanse en Franse ambtenaren. Ze kwamen bijeen nadat Berlusconi en zijn Franse collega Raffarin elkaar telefonisch hadden gesproken.

KLM en Air France staan op het punt om een alliantie aan te gaan. De gedetailleerde gesprekken zijn in een vergevorderd stadium beland. Toch moeten de ondernemingen nog enkele belangrijke hobbels nemen. Een samenwerking moet flinke kostenbesparingen opleveren. Air France heeft Franse vakbonden laten weten dat de komende vijf jaar 400 miljoen euro aan kosten kan worden bespaard. De luchtvaartmaatschappij zei verder dat ze niet in het personeelsbestand gaat snijden.