UTRECHT - Het aantal treinritten op het Nederlandse spoorwegnet groeit komend jaar niet verder. Wel worden de reistijden op bepaalde trajecten korter, omdat treinen op sommige stations korter zullen stilstaan.

Dit blijkt uit de nieuwe dienstregeling die op 13 december ingaat. De plannen daarvoor werden vrijdag bekendgemaakt door spoorbeheerder ProRail.

In 2007 werden sommige stops op stations juist langer, nu worden daar links en rechts wat minuten afgesnoept.

Volgens de NS leidt dit er niet toe dat mensen moeten gaan rennen voor hun trein. ''De overstapaansluitingen blijven gehandhaafd'', aldus een woordvoerder van het spoorbedrijf.

Geen extra treinen

Net als dit jaar zijn voor komend jaar ongeveer 3,1 miljoen passagiers- en goederenritten gepland. Het Nederlandse spoorwegnet zit met dat aantal ritten aan de top van de capaciteit. ''Wij zetten geen extra treinen in'', zegt de NS-woordvoerder.

Het bedrijf heeft de groeiverwachting voor het aantal passagiers op het spoor als gevolg van de economische crisis neerwaarts bijgesteld. De groei pakte in het eerste halfjaar veel lager uit dan de verwachte toename van 2,5 procent.

NS rekent nu op een beperkte groei. Die wordt opgevangen door meer dubbeldekkers in te zetten. Wanneer de hogesnelheidslijn op 7 september gaat rijden komt er weer meer ruimte op het gewone spoor.

Rover

Treinreizigers vanuit het noorden en oosten van het land zullen in de dienstregeling voor 2010 in veel gevallen wat sneller naar de Randstad kunnen reizen. Ook reizigers vanuit Lelystad gaan er op vooruit.

De intercity tussen Lelystad en Schiphol gaat sneller rijden, bovendien gaat die voortaan de hele dag rijden in plaats van alleen in de spits. De tijdwinst op de rit tussen Lelystad en Schiphol is tien minuten.

Reizigersvereniging Rover is op hoofdlijnen ''tevreden'' met de nieuwe dienstregeling. Wel hadden ze graag betere verbindingen gezien in het noorden van land, tussen Groningen en Zwolle en Zwolle en Leeuwarden.

Verzoeken gehonoreerd

Volgens spoorbeheerder ProRail is het grootste deel van de verzoeken van vervoerders op het spoor gehonoreerd. Behalve de NS zijn dat ook Connexxion, Arriva, Veolia, Syntus en goederenvervoerders.

Voor die laatste is een soort groene golf voorzien, waardoor ze beter door kunnen rijden. Doordat steeds meer goederentreinen gebruikmaken van de Betuweroute zitten ze de treinen op het gewone spoor minder in de weg.

Ook voor onderhoud is genoeg ruimte in de nieuwe dienstregeling. Door de inzet van schouwtreinen en mobiele werkplaatsen kan er efficiënter gewerkt worden.