WINSTON-SALEM - De Amerikaanse sigarettenfabrikant R.J. Reynolds, met als bekendste merken Camel, Winston en Salem, gaat van de 6500 arbeidsplaatsen schrappen. Deze vermindering van het aantal banen met 40 procent is onderdeel van een reorganisatie die een scherpe terugval in de verkoop moet opvangen, zo heeft het concern woensdag meegedeeld.

Reynolds heeft net als andere gerenommeerde sigarettenfabrikanten in de Verenigde Staten te kampen met scherpe concurrentie van prijsstunters. De verkoop, de omzet en de winst zijn daardoor flink ingezakt. Forse uitgaven van Reynolds voor reclame mochten weinig baten en drukten de winst alleen maar verder omlaag. In de Amerikaanse pers circuleren al enige tijd berichten over fusiebesprekingen van het bedrijf met concurrent Brown & Williamson.

De reorganisatie moet leiden tot een jaarlijkse kostenbesparing van 1 miljard dollar vanaf eind 2005. Voor de kosten heeft Reynolds een voorziening getroffen van 340 miljoen dollar, die ten laste van het resultaat over het lopende kwartaal komt. Mede in verband daarmee is de in april gegeven prognose voor de nettowinst over geheel 2003 verlaagd van 250 miljoen dollar tot 50 miljoen à 80 miljoen dollar. Aan het begin van het jaar rekende Reynolds nog op een nettowinst 465 miljoen dollar.