AMSTERDAM - De Nederlandse Energie Maatschappij moet stoppen met reclames waarin Maurice de Hond optreedt. De opiniepeiler heeft een te groot gezag als onafhankelijk deskundige en mag daarom niet specifiek een product aanprijzen.

Dat heeft de Reclame Code Commissie bepaald, schrijft de Volkskrant woensdag. Het energiebedrijf was toch al van plan half augustus met de reclame te stoppen, maar gaat wel in beroep.

In de reclame zegt De Hond dat 94 procent van de Nederlandse huishoudens geld kan besparen door van energieleverancier te veranderen. De opiniepeiler treedt op in spotjes op televisie en radio, en is ook te zien in advertenties in kranten en op internet.

De Reclame Code Commissie vindt dat de adverteerder daarbij gebruikmaakt van het vertrouwen dat De Hond geniet 'bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek'. Het bedrijf is daarom gevraagd te stoppen met de reclame.

Eigenaardig

De Hond zelf zegt de uitspraak van de Reclame Code Commissie eigenaardig, maar ook grappig te vinden.

''In de reclame heb ik het over een onderzoek naar energiekosten dat ik heb verricht onder 2500 mensen. Het is raar dat ik blijkbaar te gezaghebbend ben om over mijn eigen onderzoek te praten'', aldus De Hond.

Volgens de opinieonderzoeker zal de Nederlandse Energie Maatschappij in beroep gaan tegen de uitspraak. ''Dat is gewoon een principezaak.'' De reclame zal overigens vanaf half augustus niet meer te zien of te horen zijn. ''Maar dat lag gewoon in de planning'', aldus De Hond.

De Reclame Code Commissie kan geen boete opleggen. Wel kunnen media op basis van een uitspraak besluiten advertenties te weigeren.