NS-kaartjes 1,85 procent duurder

UTRECHT - De treinkaartjes van de Nederlandse Spoorwegen (NS) worden volgend jaar gemiddeld 1,85 procent duurder. Dat heeft de NS woensdag bekendgemaakt.

De tarieven van treinkaartjes worden ieder jaar aangepast. De inflatiecorrectie bedraagt 1,25 procent.

De resterende 0,6 procent prijsverhoging komt door de hogere kosten die spoorbeheerder ProRail bij de NS in rekening brengt voor het gebruik van het spoor. De prijsverhoging is overigens nog niet definitief.

''Mocht in september het verwachte inflatiepercentage wijzigen of mocht de stijging van de gebruiksvergoeding alsnog anders uitvallen, dan past NS de prijsstijging van de treintarieven hierop aan'', aldus de spoorwegonderneming.

Overigens worden niet alle kaartjes duurder. Zo blijft de prijs van een voordeelabonnement, waarmee de kaarthouder buiten de ochtendspits 40 procent korting krijgt, onveranderd. Ook de prijzen voor onder meer keuzedagen voor senioren blijven onveranderd.

Fors duurder

Aanvankelijk lag de spoorbeheerder met de NS in de clinch, omdat het de tarieven voor het gebruik fors wilde optrekken. Dat zou ertoe leiden dat ook de prijs van een treinkaartje flink omhoog zou moeten.

Dat was reden voor verkeersminister Camiel Eurlings om zich met de zaak te bemoeien. Eurlings liet weten dat hij niet wilde dat de tarieven van NS extreem zouden stijgen.

Railrunner

Het kinderkaartje Railrunner wordt, voor het eerst in zes jaar, wel duurder: 50 cent, zodat het volgend jaar 2,50 euro kost.

De NS heeft de voorstellen voor de tariefaanpassing ter advisering voorgelegd aan de consumentenorganisaties, verenigd in het LOCOV. Een woordvoerder van reizigersorganisatie Rover kon woensdag geen inhoudelijk commentaar geven op de prijsverhogingen. '',We zijn ze nog aan het bestuderen.''

Investeringen

De NS kondigde woensdag ook aan de komende jaren grote investeringen te willen doen. Tot 2012 investeert het bedrijf 1,4 miljard euro in de aanschaf van nieuwe treinen en modernisering van bestaande treinen.

Daarnaast steekt de NS miljoenen in vernieuwing van informatiesystemen voor reizigers op alle treinstations.

Klacht

De NS heeft eveneens bekendgemaakt dat het een klacht heeft ingetrokken die was ingediend tegen de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) tegen spoorbeheerder ProRail.

ProRail wilde aanvankelijk het spoortarief flink verhogen, maar daar is de spoorbeheerder op teruggekomen. Dat heeft NS-woordvoerder Ronald Stevens woensdag laten weten.

''Wij zijn er helemaal uitgekomen met ProRail. Zij hebben een nieuw voorstel gedaan waar wij prima mee kunnen leven'', aldus Stevens.

ProRail liet eerder deze maand weten een nieuw, lager tariefvoorstel voor 2010 voorgelegd te hebben aan gebruikers van het spoor.

Tip de redactie