ZAANDAM - Ahold-onderdeel Albert Heijn heeft de omzet vorige week met 5 procent zien dalen, zo meldt de Volkskrant dinsdag op basis van een gesprek met een woordvoerder van het supermarktconcern.

De zegsman kan niet aangeven of de daling een gevolg is van een consumentenboycot doordat klanten ontevreden zijn over het salaris van Aholds nieuwe topman Anders Moberg.

Volgens de woordvoerder kan het eventuele effect hiervan pas over een paar weken bepaald worden. Hij voegde daaraan toe dat het in de gehele branche momenteel slecht gaat.

Albert Heijn leverde het afgelopen jaar al flink marktaandeel in. In het tweede kwartaal van dit jaar had de keten volgens gegevens van GfK 22,1 procent van de markt in handen. Een jaar eerder was dat nog 24,5 procent. Albert Heijn had in het eerste kwartaal een marktaandeel van 22,8 procent, tegen 24,7 een jaar eerder. Elk procentpunt marktaandeel betekent op jaarbasis een omzet van circa 250 miljoen euro.