ROTTERDAM - De overslag van goederen in de haven van Rotterdam is in de eerste helft van dit jaar met 13,4 procent gedaald in vergelijking met een jaar eerder.

Dat maakte het havenbedrijf woensdag bekend. Net als andere havens leed Rotterdam onder de sterke neergang van de wereldhandel.

De Rotterdamse haven verwacht dat de overslag dit jaar met ongeveer 12 procent zal dalen. In april ging het havenbedrijf nog uit van een afname van 6 tot 10 procent.

''Het goede nieuws is dat ons marktaandeel een sprong heeft gemaakt van 35,1 procent tot 37,1 procent'', zegt president-directeur Hans Smits in een toelichting.

Europa

Het gaat om het marktaandeel in het noordwesten van Europa, waar de Rotterdamse haven vooral moet concurreren met Antwerpen en Hamburg.

''We doen het relatief goed in deze moeilijke tijden vergeleken met onze concurrenten Hamburg, Bremen en Antwerpen'', aldus Smits.

Concurrentie

De concurrentie tussen de zeehavens in Europa is de laatste jaren steeds heviger geworden. Volgens de havendirecteur slaagt de onderneming er toch in om marktaandeel te winnen door ''een scherp commercieel beleid'' te voeren.

''Wij belonen rederijen met forse kortingen om het verkeer te verschuiven van de andere havens naar Rotterdam'', aldus Smits.

Daardoor zijn de opbrengsten uit havengelden wel afgenomen. ''Maar we blijven ruimschoots winstgevend'', vulde financieel directeur Thessa Menssen aan. De Rotterdamse haven zal de financiële resultaten van de onderneming begin september publiceren.

Bodem

Na de scherpe daling van de overslag in de eerste zes maanden van het jaar denkt Smits dat de bodem van het dal is bereikt.

''In de tweede jaarhelft verwacht ik een stabilisering van de overslag. In 2010 kan Rotterdam dan aanpikken bij de voorspelde bescheiden toename van de wereldhandel. Misschien mogen we dan wat kleine plusjes schrijven.''

Diep in de min

Rotterdam zag de overslag van bijna alle goederensoorten diep in de min duiken. Uitschieter was de overslag van ertsen en schroot met een afname van 61 procent.

Dat kwam door de sluiting van hoogovens in Duitsland en de teruggevallen staalproductie in Europa. De containeroverslag, de duidelijkste graadmeter voor de internationale handel, dook met 15 procent omlaag.

De haven voelt als eerste dat het slecht gaat met de economie. De overslagcijfers zijn een maatstaf voor hoe het de transportsector in Nederland vergaat.