Klachten over pinbetaling na tanken

ROTTERDAM - Onbemande tankstations waar alleen met de pinpas kan worden betaald, krijgen sinds vorige week klachten van klanten dat zonder hun toestemming een extra bedrag van 125 tot 150 euro van hun rekening is afgeboekt.

Dat zegt Ewout Klok van de brancheorganisatie van tankstationhouders Beta. Hij heeft het idee dat de klachten vooral afkomstig zijn van klanten van ING.

Het gaat niet om een afboeking, legt een woordvoerster van ING uit, maar om een reservering, een waarborg voor de tankhouder dat de klant voldoende saldo heeft om een volle tank te betalen.

Normaal gesproken wordt dat bedrag na het tanken binnen een kwartier, twintig minuten weer vrijgegeven. Maar afgelopen weekeinde is er waarschijnlijk door softwareproblemen iets misgegaan, waardoor het twee dagen heeft geduurd.

Saldo

Het is heel gebruikelijk dat bij het tanken bij een onbemand tankstation eerst een zogeheten preautorisatie wordt gevraagd.

De automobilist moet al pinnen voordat hij gaat tanken. Dan worden de gegevens van de pinpas gecontroleerd en 'vraagt' de bank van de ondernemer aan de bank van de klant of er voldoende saldo (125 euro) op de rekening staat.

Na het tanken wordt het bedrag waarvoor daadwerkelijk getankt is, van de rekening afgeboekt. Het gereserveerde bedrag wordt dan weer vrijgegeven.

Autorisatie

Volgens Equens, dat in Nederland verantwoordelijk is voor alle transacties via pinautomaten, wordt dit systeem al jaren gebruikt. Wie internetbankiert ziet het bedrag waarvoor autorisatie is gegeven gedurende een korte periode op het rekeningoverzicht tot het weer is vrijgegeven.

Tip de redactie