BERLIJN - De Chinese autofabrikant Beijing Automotive Industry Corp (BAIC) heeft zich nog niet gewonnen gegeven in de race om Opel in te lijven.

Het concern zou vorige week zijn Canadese rivaal Magna afgetroefd hebben met een overnamebod op de noodlijdende Duitse autoproducent met gunstigere voorwaarden.

Bij een overname van Opel door BAIC zouden volgens het biedingsbericht van de Chinezen minder werknemers hun baan verliezen. Ook zou de Duitse overheid minder hoeven bij te springen met staatssteun in vergelijking met een overname door Magna, een Canadese producent van auto-onderdelen.

Fabrieken

Wel zou BAIC een fabriek in het Duitse Eisenach, waar 1800 mensen werken, tijdelijk willen sluiten. Dat zorgde voor grote weerstand bij de Duitse overheid. ''Wij hebben duidelijk gemaakt dat leengaranties van de overheid alleen worden afgegeven wanneer alle fabrieken openblijven."

"Ook een tijdelijke sluiting is geen optie. Er is geen sprake van dat Opel zal worden overgenomen door BAIC'', aldus Jürgen Reinholz, financieel bestuurder van de provincie Thüringen.

Technologie

BAIC wil het merk Opel en de technologie van de Duitse fabrikant gebruiken om een stevige marktpositie te veroveren op de groeiende Chinese automarkt.

De onderneming verwacht tegen 2015, met een jaarlijkse verkoop van bijna een half miljoen Opels en vierhonderd dealerschappen een leidende positie te verkrijgen.

General Motors

Een woordvoerder van General Motors liet tegenover persbureau Reuters weten de onderhandelingen met alle partijen voort te zetten. Hij wilde echter geen commentaar geven op de biedingen.

Vorige week zei topman Carl-Peter Forster van de Europese tak van het Amerikaanse autoconcern te verwachten dat Opel op korte termijn zou worden verkocht aan Magna.Volgens hem was Magna nog steeds favoriet in de overnamerace.

Ondergang

De Canadezen bereikten eind mei al een voorlopig akkoord met alle partijen die Opel van een ondergang willen redden. Daarbij gaat het om General Motors, de huidige eigenaar, en de Duitse overheid. BAIC is niet de enige overgebleven kaper op de kust.

Ook autofabrikant Fiat en een Amerikaanse investeringsmaatschappij zijn nog altijd geïnteresseerd.