AMSTERDAM - Verzekeraars zijn onduidelijk over welke ziektekosten worden vergoed. Patiënten die twee keer met dezelfde vraag bellen, krijgen twee keer een verschillend antwoord.

Dat stelt de Nierpatiënten Vereniging Nederland dinsdag in het AD na een onderzoek.

De vereniging belde de verzekeraars zelf met de vraag of bepaalde medicijnen worden vergoed, terwijl in de regels al stond dat dit het geval is. Toch zou de beller vaak te horen krijgen dat de medicijnen niet worden vergoed.

Ook zouden negentien van de 24 onderzochte verzekeraars hebben gezegd dat taxivervoer van huis naar het dialysecentrum voor een controle niet wordt vergoed, terwijl dat wel zou moeten.

Klachten

Dit probleem speelt volgens het AD niet alleen bij nierpatiënten. De Raad voor Chronisch Zieken en Gehandicapten zegt in de krant dat daar veel soortgelijke klachten binnenkomen van mensen met reuma of diabetes.

Het College voor Zorgverzekeringen erkent in de krant dat het basispakket niet altijd hetzelfde wordt uitgelegd. Wel heeft hij al aanbevelingen naar het ministerie van Volksgezondheid gestuurd om onduidelijkheden weg te nemen.