AMSTERDAM - De DSB Bank is bang dat de boetes die de Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft opgelegd, zo'n reputatieschade opleveren dat het bestaansrecht van de bank in gevaar kan komen.

DSB Bank heeft nog geprobeerd te voorkomen dat de boets in de openbaarheid werden gebracht. Dat blijkt uit documentatie van de AFM, die gepubliceerd zijn bij het boetebesluit.

Uit een zogenoemde ''schriftelijke zienswijze'' van DSB, die de bank in januari van dit jaar stuurde naar de AFM, blijkt dat de bank zich ernstige zorgen maakte over het AFM-onderzoek.

Gevolgen

Dit kan ''verstrekkende gevolgen hebben voor de financiële positie van DSB, waarvan de aard en de omvang op dit moment niet te overzien zijn'', zo schrijft de bank.

In de brief wijst DSB erop dat dit zo is omdat DSB zich uitsluitend richt tot de Nederlandse particuliere markt en in het bijzonder op consumptieve en hypothecaire kredieten. De bank wijst er verder op dat het effect van een boete kan worden versterkt door de kredietcrisis en de woekerpolisaffaire.

Vertrouwen

''Volgens DSB kan niet worden uitgesloten dat veel klanten het vertrouwen in DSB zullen kwijtraken, hetgeen tot disproportionele gevolgen kan leiden en zelfs het bestaansrecht van DSB ernstig onder druk kan zetten'', zo schrijft de bank.

De AFM maakte woensdag bekend DSB Bank twee boetes te hebben opgelegd ter waarde van in totaal 120.000 euro. De bank van AZ-voorzitter Dirk Scheringa is volgens de toezichthouder niet zorgvuldig genoeg geweest bij het verstrekken van hypotheekleningen.

DSB Bank is onder meer bekend van merken zoals Frisia, Lenen.nl, Becam en Postkrediet.

Scherp

Een woordvoerder van DSB Bank relativeerde in een reactie wel de harde bewoordingen in de brief aan de AFM. ''De advocaat heeft de zaak scherp neergezet'', zei hij. Toch vreest de bank nog steeds voor ernstige reputatieschade.

"Je weet nooit van tevoren hoe zoiets uitpakt. Bij dit soort zaken schrijven media dingen vaak niet goed op. En dat wordt dan gelezen door mensen. Dan kan de imagoschade groot zijn.'' Dat er, zoals gevreesd, massaal mensen bij de bank weglopen, is niet het geval, zei hij.

Identiteit

Uit de documenten van de AFM blijkt dat DSB heeft geprobeerd de AFM ervan te weerhouden om de boetes naar buiten te brengen. ''DSB meent dat bij publicatie van een boetebesluit dit op een zodanig geanonimiseerde wijze dient te geschieden dat de identiteit van DSB niet door het publiek of andere marktpartijen vastgesteld kan worden'', zo schrijft de AFM.

Gebruikelijk

De DSB-woordvoerder bevestigde deze poging en zegt dat de bank hierom naar de rechter is gestapt. ''Zover ik weet is het heel gebruikelijk dat anonimiteit wordt gevraagd door een bedrijf dat een boete krijgt van de AFM'', zei hij.

Een zegsman van de AFM kon niet zeggen of een verzoek tot anonimiteit gebruikelijk is. Over het verzoek van DSB Bank zei hij: ''Zoals de beschikking aantoont, vonden we dat we wel konden publiceren. Daarom hebben we dat ook gedaan.''