DEN HAAG - Het kabinet wil elektrisch rijden in Nederland vanaf volgend jaar stimuleren. Eigenaren van een elektrische auto hoeven geen BPM (aanschafbelasting) en wegenbelasting te betalen.

Volgens staatssecretaris Jan Kees de Jager (Financiën) scheelt dat aan kosten in totaal gemiddeld 15.000 euro. De belastingvoordelen lopen door tot 2018.

Volgens verkeersminister Camiel Eurlings zal de elektrische auto hoogstwaarschijnlijk daarnaast in het laagste tarief van de kilometerheffing vallen.

De bewindslieden lichtten vrijdag een plan van aanpak toe dat Nederland tot dé internationale proeftuin voor elektrisch rijden moet maken.

Ontwikkeling

Het kabinet trekt 65 miljoen euro uit voor de verdere ontwikkeling van batterijen, auto's en de aankoop van elektrische auto's door de overheid. Eurlings wil volgend jaar al daarmee beginnen op zijn ministerie dat ruim 1900 wagens heeft rondrijden.

Een elektrische auto is nu nog bepaald niet goedkoop. De Noorse THINK City, de eerste Europees goedgekeurde elektrische auto, kost ongeveer 40.000 euro. Dankzij het belastingvoordeel zal een auto op stroom in twee of drie jaar echter net zo duur zijn als een gewone auto, ''terwijl die in gebruik veel minder kost'', aldus De Jager.

Eurlings rekent op 200.000 elektrische auto's op de weg in 2020. Ter vergelijking: volgens Bovagcijfers rijden er momenteel acht miljoen 'gewone' auto's rond.

Oplaadpunten

Het plan voorziet verder in een fiscaal voordeel van 20 procent op investeringen in oplaadpunten. Milieuminister Jacqueline Cramer gaat met gemeenten praten om die van de grond te krijgen.

De huidige minpunten van de elektrische auto zijn de dure batterij (tot 10.000 euro), de lange oplaadtijd en de actieradius: de huidige generatie batterijen moet na 180 tot 200 kilometer opgeladen worden.

Werkgelegenheid

Minister Maria van der Hoeven (Economische Zaken) verwacht extra werkgelegenheid. Nederland is volgens haar erg sterk als het gaat om toeleveranciers van bijvoorbeeld batterijen, aandrijving en banden. Zij verwacht op termijn 1500 tot tweeduizend arbeidsplaatsen erbij.

De autoindustrie heeft volgens haar wel degelijk toekomst, ondanks de massaontslagen bij bijvoorbeeld General Motors. ''We zetten in op innovatie. Inzetten op oude technologie is het paard achter de wagen spannen.''

Eurlings wil de Japanse autofabrikant Mitsubishi overhalen om elektrische auto's te gaan maken in de fabriek in het Limburgse Born.