AMSTERDAM - Ondanks de economische crisis blijft de omzet van supermarkten groeien. In het eerste halfjaar zag de sector de omzet stijgen met 4,3 procent, van 14,9 miljard euro in de eerste helft van vorig jaar naar naar 15,6 miljard in dezelfde periode dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers die GfK Panel Services donderdag heeft bekendgemaakt.

De omzetgroei is vooral te danken aan meer winkelbezoeken door consumenten. Sinds maart signaleert GfK 4 procent meer winkelbezoeken.

Het marktonderzoeksbureau constateert dat consumenten vaker op aanbiedingen afkomen en ook meer verschillende supermarkten bezoeken.

Over de maanden mei en juni steeg de omzet zelfs met 5,2 procent. Deze cijfers rechtvaardigen volgens GfK de verwachting dat de groeiprognose van 2,5 procent voor dit jaar waarschijnlijk 1 procent hoger kan uitvallen.

Trouw

Consumenten blijken minder trouw aan een bepaalde supermarkt en bezoeken steeds meer verschillende formules. Afgelopen jaar bezocht de gemiddelde consument 4,6 van de 18 grootste formules in ons land tegen 4,2 in 2006.

Vooral Albert Heijn, Lidl en Jumbo trokken afgelopen jaren veel extra klanten, terwijl de afstand tussen Aldi en Lidl steeds kleiner wordt. De grotere AH-winkels hebben al ruim een miljoen huishoudens als klant.