Kritiek op stuntprijzen kratten bier

AMSTERDAM - Supermarkten moeten stoppen met stuntprijzen voor kratten bier. Dat stelt STAP, Nederlands instituut voor alcoholbeleid. De stichting vreest dat de lage prijzen kunnen leiden tot buitensporig alcoholgebruik, zeker nu veel jongeren examenfeestjes en vakantie vieren.

Directeur Wim van Dalen van STAP bevestigde woensdag een bericht hierover in het NOS Journaal.

De stichting heeft Heineken en Albert Heijn per brief gevraagd iets aan de lage prijzen te doen. Van Dalen vindt dat er een wettelijke minimumprijs moet komen voor een risicovol product als alcohol.

Klink

Maar minister Ab Klink (Volksgezondheid) liet woensdag weten daar niet voor te voelen. Hij wil zich niet bemoeien met concurrentieverhoudingen tussen supermarkten.

Albert Heijn kreeg een brief omdat daar de prijs van bier volgens Van Dalen maandag even onder de 3 euro per krat zakte.

Heineken kreeg een schrijven omdat het bedrijf onlangs in een grote advertenties ouders en verzorgers opriep om het drinkgedrag van hun kinderen te beteugelen.

Lokartikel

Van Dalen zegt dat bier bij veel supermarkten al jaren een lokartikel is. ''Als je weet wat bier doet met mensen, dan zijn ze zeer onverantwoord bezig.'' Uit onderzoek blijkt dat er een relatie is tussen de bierprijs en alcoholproblematiek, aldus de directeur van STAP.

Algemeen directeur Philip de Ridder van Heineken is niet blij met de prijzenoorlog voor bier. ''Het kan leiden tot onverantwoord alcoholgebruik, maar ook tot ongezonde bedrijfsvoering bij supermarkten, waardoor bij de bierbrouwers de marges eveneens onder druk komen te staan. Wij mogen ons echter niet bemoeien met de prijzen in de winkel.''

Bodemprijs

De Ridder is geen tegenstander van een bodemprijs. ''Wat Heineken betreft is dat prima. Wij willen elke discussie aangaan.''

Albert Heijn verklaart dat bij de stunt van maandag werd gereageerd op een actie van Dirk van den Broek. ''Daardoor was de prijs die dag bij ons 6,99 euro. Een prijs van minder dan 3 euro, dat herken ik niet'' aldus een woordvoerder.

De supermarkt is voorstander van vrije marktwerking en dus tegen een wettelijke minimumprijs. ''Er zijn tal van instrumenten om iets te toen aan alcoholmisbruik. Het individu heeft daarin ook zijn verantwoordelijkheid''.

Tip de redactie