DEN HAAG - De Nederlandse Spoorwegen hoeven de prijzen van hun treinkaartjes waarschijnlijk niet fors te verhogen. Dat is het gevolg van een besluit dat het kabinet vrijdag heeft genomen.

Verkeersminister Camiel Eurlings vindt dat de tarieven die de NS betaalt voor het gebruik van het spoor niet extreem mogen stijgen ten opzichte van de voorgaande jaren.

Dat betekent dat de spoorwegen niet aankijken tegen flink hogere kosten, die ze doorberekenen aan treinpassagiers. Eurlings vindt tariefschokken ongewenst.

"De ruimte voor de tariefstijgingen wordt zeer beperkt. Geen grote sprongen meer", zei de bewindsman vrijdag na afloop van de wekelijkse ministerraad. De spoorwegwetgeving kwam daar aan de orde.

Prorail

De NS lag aanvankelijk in de clinch met spoorbeheerder Prorail, die voor volgend jaar een fors hoger tarief in rekening wil brengen om over het spoor te mogen rijden.

De NS verzette zich daartegen en waarschuwde dat passagiers uiteindelijk de dupe zullen worden van een dergelijke prijsverhoging. Eurlings grijpt niet in in die onderhandelingen. "Maar ik heb hoop dat de partijen toch nog tot elkaar komen."

Zowel Prorail als NS staat achter het beleid van de minister want zij willen naar eigen zeggen geen schoksgewijze verhoging.

De gesprekken over de zogenoemde gebruiksvergoeding in het nieuwe jaar verlopen constructief. Beide partijen gaan ervan uit dat zij eruit komen, bevestigden zegslieden.

Aanmelden

De komende jaren zal de NS van zijn kant grote wijzigingen in de dienstregeling minstens een jaar van tevoren moeten aanmelden bij de minister.

Hij versterkt ook de positie van regionale vervoerders zoals Veolia, Arriva en Syntus. Het NS-logo verdwijnt van de stations langs de lijnen die deze vervoerders exploiteren. Zij mogen ook de exploitatie van deze stationslocaties overnemen.

Personentreinen

Verder kondigde Eurlings aan dat in de spits personentreinen voorrang krijgen op de (langzamere) goederentreinen. Uiterlijk 2012 gaan stille treinen voor om de geluidsoverlast terug te dringen. "Wil je meer mensen de trein in lokken, moet je stille treinen inzetten.

Dankzij de nieuwe techniek is dat mogelijk ", aldus Eurlings. Hij mikt al langer op jaarlijks 5 procent reizigersgroei op het spoor. Momenteel ligt die groei op 4 procent, maar dat komt ook omdat het economisch tegenzit.

Uiterlijk eind 2010 wordt verder duidelijk of de NS ook na 2015 het hoofdnet mag exploiteren, liet Eurlings verder weten. De huidige concessie (contract) is in 2005 ingegaan voor de duur van tien jaar.