Leeg schap leidt tot meeste ergernis

LEIDSCHENDAM - Voor een leeg schap komen te staan, is de grootste ergernis (27 procent) van consumenten bij een bezoek aan de supermarkt.

Dat blijkt uit de ergernissen top-10 samengesteld door EFMI Business School die het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) donderdag naar buiten bracht. Artikelen die helemaal uit het assortiment zijn verdwenen, volgen direct daarna met 26 procent.

Een kwart van de bezoekers stoort zich aan lange rijen bij de kassa, een even grote groep als degenen die er niet van houden als de vakken worden bijgevuld terwijl de winkel open is.

Vijf jaar geleden werd de lijst van ergernissen nog aangevoerd door lang wachten bij de kassa (30 procent). ''Hier kan je zien dat de supermarkten aan dat punt gewerkt hebben'', zegt directeur onderzoek Marcel van Aalst van EFMI.

Opgejaagd

Anderzijds krijgen mensen nu juist stress bij het inpakken van de boodschappen. Bij de kassa's gaat het zo snel dat ze zich opgejaagd voelen bij het in de tassen proppen van de boodschappen, zo geeft 22 procent aan.

Die lange rijen bij de kassa zouden in de toekomst wel eens minder kunnen worden, omdat alle supermarkten kassa's gaan invoeren waar alleen met pin kan worden afgerekend.

Dat is bedoeld om de supermarkten minder gevoelig voor overvallen te maken. ''Veel betalingen met pin zorgen ook voor meer efficiency.''

Zorgen

Volgens Van Aalst moeten de supers zich zorgen maken over de hoge score van de lege schappen. ''Ze moeten hier echt op letten. Teveel conflicten met leveranciers en slechte bevoorrading leidt tot veel ergernis bij de klant.''

De brancheorganisatie voor de supermarkten ondervroeg consumenten ook over welke producten zij in het supermarktassortiment vinden horen. Bijna driekwart van de mensen vindt dat pillen zonder recept bij de supermarkt in het schap zouden moeten staan.

Ook alcoholhoudende dranken scoren hoog (70 procent) gevolgd door kaart- en ticketverkoop.

Tip de redactie