DEN HAAG - Het is nog altijd slecht gesteld met de Nederlandse autoverkopen. In de maand mei daalde de verkoop van nieuwe auto's op jaarbasis met 32 procent tot 31.105 stuks. Dat heeft brancheorganisatie Bovag donderdag bekendgemaakt.

In de eerste vijf maanden van het jaar werden 251.880 nieuwe auto's aan de man gebracht. Dat betekent een afname van 26 procent.

Opvallend is dat het aandeel in de verkoop van de zuinigere, milieuvriendelijkere auto's met een A- en B-label fors is toegenomen. ''Dit is een trend die een paar jaar geleden is ingezet'', zei Bovag-woordvoerder Gijs Bosman.

Opel

Het Duitse Opel, dat tot voor kort in financiële problemen verkeerde, behoorde tot de slechtst presterende merken afgelopen maand. De verkoop kelderde met twee derde tot 1722 stuks.

Ook de Fransen, Renault en Peugeot, kampten met een stevige terugval van de vraag. Luxere merken zoals het Duitse BMW en het Britse Jaguar hadden het eveneens zwaar. Bij laatstgenoemde werden in mei slechtst drie nieuwe auto's op kenteken gezet.

Toyota

Toyota was vorige maand het meest verkochte merk, gevolgd door Ford en Volkswagen. De nummer-1 positie van Toyota was vooral te danken aan de succesvolle kleine Aygo.

De daling van de verkopen komt niet onverwacht. De RAI en Bovag hadden vorige maand al hun prognose voor de autoverkopen over dit jaar flink naar beneden bijgesteld tot 400.000 stuks.

''Voorlopig zijn er geen signalen dat het nog verder zal verslechteren. Maar het is afwachten wat er gaat gebeuren. De autobranche zit in zwaar weer'', aldus Bosman.

Contrast

De stilte in de Nederlandse showrooms staat in schril contrast met de verkoopcijfers over de Duitse en Franse automarkt. Daar konden de merkendealers de laatste maanden flink profiteren van de sloopregeling voor oude auto's.

Het aantal registraties van nieuwe personenauto's steeg in Duitsland, de grootste automarkt in Europa, vorige maand met bijna 40 procent. In Frankrijk werden ruim 12 procent meer auto's aan de man gebracht.

Nieuwe auto's

De slooppremies in deze landen is echter hoger en geldt voor de aanschaf van nieuwe auto's. In Nederland valt maximaal 1000 euro terug te krijgen en daar moet dan een nieuwere auto voor worden teruggekocht.