ZAANDAM - De supermarktketen Albert Heijn zet het mes in het personeelsbestand op vooral het hoofdkantoor. Er verdwijnen 440 banen, waarvan 250 arbeidsplaatsen op de hoofdvestiging in Zaandam en 190 bij de distributietak. Dat maakte Albert Heijn woensdag bekend. De vakbonden reageerden geschrokken. "Het is heel fors."

Een groot deel van de werknemers krijgt waarschijnlijk gedwongen ontslag. Eenderde verlaat de supermarktonderneming via natuurlijk verloop. Bij de twee divisies werken in totaal 4030 mensen, waarvan op het hoofdkantoor. Bij het hele bedrijf werken circa 50.000 mensen.

De ontslagen vallen vooral op afdelingen als sales, personeel & organisatie, IT en marketing. De dochter van het geplaagde Ahold neemt ook het aantal auto's en telefoons van de zaak onder de loep. Verder is het bedrijf van plan werk uit te besteden.

Marktaandeel

De reorganisatie is ingegeven door het dalende marktaandeel van de supermarktketen. Albert Heijn zegt dat het aandeel in het eerste halfjaar is gezakt van 27,9 procent naar 26,7 procent. Elk procentpunt vertegenwoordigt een jaaromzet van circa 250 miljoen euro. "Ik zal zorgen dat het marktaandeel terugkomt", aldus directeur D. Boer. "We moeten het vertrouwen van de consumenen terugwinnen."

AH wil met de reorganisatie de komende twee jaar 100 miljoen euro besparen. Daarna moeten de besparingen jaarlijks 100 miljoen euro opleveren. De supermarktketen verwacht daarvoor een voorziening van circa 25 miljoen euro nodig te hebben. Zeker is dat bedrag nog niet.

Winkelkwaliteit

De kostenbesparing wil AH doorgeven aan de klanten door bijvoorbeeld de prijzen in de supermarkt te verlagen. Bovendien wil het bedrijf het bespaarde geld investeren in de kwaliteit van de winkels en extra aanbiedingen van producten financieren.

"De klanten mogen niet de dupe worden", aldus Boer. "We willen goede kwaliteit tegen een redelijke prijs aanbieden. De klanten gaan qua service en kwaliteit in de winkels niets merken van de maatregelen."

Duur

Albert Heijn kampt met het imago een dure supermarkt te zijn. "De klant vindt de prijs belangrijker dan alle andere dingen", aldus Boer. "Het aantal klanten is de afgelopen maanden niet gedaald, maar ze hebben wel minder in de winkels besteed."

Volgens Boer blijft het assortiment gehandhaafd, maar kijkt het bedrijf naar andere zaken. "Vijf potjes jam is misschien wat veel van het goede", aldus Boer. "Daartegenover kunnen we meer aandacht geven aan ons Euroshoppermerk. Als marktleider willen we innovatief blijven."

De bonden noemen de ingrepen dramatisch. "Het aantal ontslagen is hoog", aldus J. Brocken van FNV Bondgenoten. "Gezien de plannen van het kabinet inzake de uitkeringen, zijn de gevolgen dramatisch." De bond wil kijken of die effecten gelijmd kunnen worden.

Vrees

De CNV Dienstenbond betreurt de reorganisatie. "We hopen dat met deze maatregel de problemen verholpen kunnen worden, maar ik vrees het ergste", zei bestuurder R. Leloux.

Volgens vakbond De Unie verplaatst de ellende bij moederbedrijf Ahold zich als een olievlek naar de AH-organisatie. "Het is verbijsterend dat na het mismanagement bij Ahold nu de mensen bij Albert Heijn worden gedupeerd."