HILVERSUM - De Holland Media Groep (HMG), heeft in het eerste halfjaar een nettowinst van 10 miljoen euro geboekt. In dezelfde periode vorig jaar leed de uitbater van de zenders RTL 4, RTL 5 en Yorin nog een verlies van 8 miljoen euro. Het winstcijfer over de eerste helft van 2003 werd opgepoetst door een meevaller van 1 miljoen euro.

Dat blijkt uit het halfjaarbericht dat het mediaconcern woensdag heeft gepubliceerd. HMG schrijft de zwarte cijfers vooral toe aan de groei van het marktaandeel van de drie televisiezenders. Daarnaast plukte het bedrijf de vruchten van een reorganisatie die eind vorig jaar werd ingezet.

RTL 4

De zender RTL 4 won bij de doelgroep 20-49 jaar 1,2 procent marktaandeel en kwam in het eerste halfjaar uit op 19,3 procent. Bij RTL 5 steeg het marktaandeel binnen de doelgroep met 0,6 procentpunt en Yorin wist 1,4 procentpunt meer jonge kijkers aan zich te binden.

Het mediaconcern schrijft de stijging van de marktaandelen onder meer toe aan "een groot aantal sterke nieuwe programma's". Belangrijke trekkers waren de programma's Idols, RTL Boulevard en Patty's Posse. Daarnaast blijven series als Goede Tijden Slechte Tijden en Baantjer flinke kijkcijfers trekken.

De omzet uit televisieactiviteiten steeg met 2,5 procent ten opzichte van de eerste helft van 2002 tot 163 miljoen euro.