BERLIJN - De Canadese auto-onderdelenproducent Magna neemt de noodlijdende autofabrikant Opel over van het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM).

Dat heeft de Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück zaterdagochtend rond twee uur in Berlijn bekendgemaakt, zo berichtten Duitse media.

"We hebben een akkoord", zei Steinbrück tegen verslaggevers na urenlang overleg tussen Duitse politici, Amerikaanse regeringsfunctionarissen en leidinggevenden van GM en Magna.

Het Canadese Magna krijgt steun van de Russische bank Sberbank en de Russische autofabrikant GAZ, die in Rusland Opels wil gaan fabriceren.

Leengaranties

Opel kan rekenen op een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro van de Duitse regering en 4,5 miljard euro aan leengaranties, aldus Steinbrück.

Ook blijven de vier Opel-fabrieken in Duitsland open. Een ander belangrijk punt was de oprichting van een stichting die Opel beschermt in geval van een GM-faillissement.

Banen

Nog niet alle details over het akkoord zijn naar buiten gebracht. Magna zei eerder dat het ruim 500 miljoen euro wil investeren in Opel, maar dat het ongeveer 10.000 banen in Europa wil schrappen, waaronder 2500 in Duitsland.

In het voorstel stond ook dat 35 procent van het bedrijf in handen zou blijven van GM, naast 10 procent in bezit van Opel-medewerkers. Het hoofd van GM Europa, Carl-Peter Forster sprak van "een nieuwe toekomst voor Opel, de werknemers, het bedrijf en het merk".

Hij voegde echter toe dat er nog harde onderhandelingen zullen volgen over de kleine lettertjes. De tweede topman van Magna, Siegfried Wolf, schatte dat het contract over ongeveer vijf weken wordt getekend.

Bankroet

De Duitse regering had haast bij het veiligstellen van Opel's toekomst, doordat het financieel noodlijdende GM naar verwachting maandag bankroet aanvraagt.

Steinbrück benadrukte dat de overheid haar besluit niet licht had opgevat. Maar de risico's wegen volgens hem op tegen de gevolgen van een mogelijk faillissement van Opel.

De Italiaanse autofabrikant Fiat trok zich vrijdag op het laatste moment terug, omdat het niet nog meer concessies wilde doen.

Opgelucht

Marktpartijen halen opgelucht adem over het akkoord. De toekomst van het noodlijdende autoconcern is hiermee voorlopig zeker gesteld.

Voorzitter Bernard Wientjes van werkgeversorganisatie VNO-NCW zegt ''ongelooflijk blij'' te zijn. De deal is volgens hem goed voor Nederlandse bedrijven. Nederland telt honderden bedrijven die toeleverancier zijn van Opel.

''Die zaten met angst en beven te wachten wat er in Duitsland zou gebeuren'', aldus Wientjes. Het is volgens hem een enorme opluchting dat de productie doorgaat ''en dat hun klant Opel blijft bestaan''.

Vlaanderen

Ook de Vlaamse vakbonden hebben weer hoop gekregen. Opel heeft in Antwerpen een grote fabriek met 2500 werknemers. Vakbond ABVV had altijd al een voorkeur voor Magna boven Fiat.

''Het is een financieel gezond bedrijf en het opent perspectief op de Russische markt, die groeiende is'', zegt Rudi Kennes (ABVV). ''Het is nu duidelijk wie we moeten gaan overtuigen van onze plannen. Antwerpen is in staat om de op twee na grootste Opelfabriek van Europa te worden.''

Vakbond ACV is ook opgelucht. ''Uiteraard stemt het akkoord ons tevreden, omdat we nu definitief zeker zijn dat Opel in Europa verder kan blijven bestaan'', zei Luc Van Grinsven van de christelijke vakbond ACV tegen omroep VRT.