BERLIJN - De Canadese auto-onderdelenproducent Magna stevende vrijdagavond af op een overname van de noodlijdende autofabrikant Opel.

Het concern, opgericht door een Oostenrijkse emigrant, zou een akkoord hebben bereikt met het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM), de huidige eigenaar van Opel.

De Duitse regering en de minister-presidenten van Duitse deelstaten waar Opel productievestigingen heeft, bogen zich vrijdagavond over de afspraken tussen Magna en GM.

Haast

Waarschijnlijk komt er op korte termijn witte rook. Haast is ook geboden. Voor General Motors zelf dreigt snel een faillissement, waarin Opel meegezogen zou kunnen worden.

De gehele week is er druk onderhandeld tussen de partijen die voor een redding van Opel zouden kunnen zorgen. Naast Magna had de Italiaanse autofabrikant Fiat tot het laatste moment belangstelling voor de autofabrikant. Fiat besloot echter vrijdag niet meer deel te nemen aan het crisisoverleg, omdat het niet nog meer concessies wilde doen.

Een doorbraak in het overleg tussen GM en Magna is waarschijnlijk veroorzaakt door de bereidheid van Magna om Opel 300 miljoen euro aan extra financiering te geven.

GM had dit bedrag donderdag aan de Duitse regering gevraagd, waarna Duitse ministers over elkaar heen buitelden om hier schande van te spreken.

Overbruggingskrediet

Opel kan wel rekenen op een overbruggingskrediet van de Duitse overheid. Daarbij gaat het om een bedrag van 1,5 miljard euro.

De redding van Opel is van groot belang voor Duitsland. Het bedrijf is er ooit opgericht en biedt op verschillende plaatsen in Duitsland nog werk aan 25.000 mensen.

Daarom was bondskanselier Angela Merkel continu bij het overleg betrokken. Haar kantoor leek de afgelopen dagen als een crisiscentrum te functioneren.

Duitse bemoeienis

De grote bemoeienis van de Duitse regering heeft ergernis veroorzaakt bij andere Europese landen.

Opel heeft buiten Duitsland ook fabrieken, waaronder een in Antwerpen met 2600 werknemers, en bij de reddingsoperatie ging het ook om een doorstart van Vauxhall (Groot-Brittannië) en Saab (Zweden). Al deze bedrijven zitten in grote financiële nood door de neergang van hun moederconcern GM.

De Duitse staatssecretaris Peter Hintze (Economische Zaken) zei vrijdag na een apart EU-beraad over Opel dat de Duitse regering zich bij de reddingsgesprekken inzet voor een Europese oplossing.

''Wij hebben het initiatief genomen, omdat we in Duitsland zeer sterk betrokken zijn. Maar wat we nu doen, dient heel Europa.''

Steun

Magna werkt bij de overname van Opel niet alleen. Het concern krijgt steun van de Russische bank Sberbank en de Russische autofabrikant GAZ, die in Rusland Opels wil gaan fabriceren.

De grote man achter Magna is Frank Stronach. Hij emigreerde vijftig jaar geleden vanuit Oostenrijk naar Canada, waar hij een gereedschapsfabriek succesvol wist om te bouwen tot een grote leverancier van auto-onderdelen aan vele fabrikanten.

Het concern behaalde in 2007 een omzet van meer dan 26 miljard dollar. Opel werd in 1862 opgericht door Adam Opel in het Duitse Rüsselsheim.