PARIJS - De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM heeft met branchegenoot Delta Airlines woensdagmiddag een langdurige samenwerking getekend.

Het gaat om een megadeal waarbij de nieuwe combinatie op jaarbasis naar verwachting 12 miljard dollar (ruim 9 miljard euro) omzet. De vliegtarieven gaan door de deal volgens Air France-KLM niet omhoog.

De nieuwe vliegreus bemachtigt een kwart van alle trans-Atlantische vluchten. Dat komt neer op ruim tweehonderd vluchten per dag tussen Europa en de Verenigde Staten, ofwel 50.000 vliegtuigstoelen.

Ook wordt samengewerkt op vluchten tussen Amsterdam en India en Noord-Amerika en Tahiti.

Synergievoordelen

De joint venture draagt voor ongeveer 20 procent bij aan de omzet van Air France-KLM en duurt minstens tien jaar. De synergievoordelen van de deal bedragen jaarlijks 150 miljoen euro voor zowel Air France-KLM als Delta.

De overeenkomst vervangt twee eerdere deals tussen de maatschappijen. KLM had voor de fusie met Air France een overeenkomst met Northwest Airlines. Air France had een samenwerking met Delta, waarin Northwest onlangs is opgegaan.

Gigantisch

De nieuwe overeenkomst is volgens president-directeur Peter Hartman van KLM"krachtiger dan de twee vorige deals". Zo is de omzet meer dan verdubbeld. "Het gaat om een stap van 5 miljard dollar naar 12 miljard dollar. Dat is gigantisch."

Air France-KLM maakte de overeenkomst daags na de publicatie van de jaarcijfers bekend. Dinsdag bleek dat de grootste luchtvaartmaatschappij van Europa het afgelopen gebroken boekjaar in de rode cijfers is gedoken. Het nettoverlies, het eerste verlies sinds de fusie tussen Air France en KLM, kwam uit op 814 miljoen euro.

Stabilisatie

Het verlies was minder groot dan marktvorsers hadden voorspeld. Bovendien ziet het concern eerste tekenen van stabilisatie. Op de Amsterdamse beurs reageerden beleggers enthousiast op de cijfers. Het aandeel stond in de ochtendhandel ruim 10 procent in de plus.

Op de alliantievorming tussen luchtvaartmaatschappijen is de afgelopen tijd kritiek geweest. Er zou te weinig concurrentie zijn en hierdoor zouden passagiers te veel betalen voor hun ticket.

Hartman van KLM kan zich niet vinden in die kritiek. "De vliegtarieven gaan juist omlaag door de samenwerking. Bovendien boekt de hele luchtvaartsector verlies", zegt Hartman. "De
prijzen worden echt niet kunstmatig hoog gehouden."