AMSTERDAM - De slechte advertentiemarkt heeft de winst van Holdingmaatschappij De Telegraaf afgelopen halfjaar onder druk gezet. De omzet uit advertentieverkopen daalde in de eerste helft van 2003 met 20 miljoen euro, ofwel bijna 10 procent. De nettowinst kwam uit op 6,7 miljoen euro, tegen 11,3 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar.

Dat blijkt uit het halfjaarbericht dat het bedrijf donderdag nabeurs publiceerde. Onder de holding vallen onder meer het dagblad De Telegraaf, de Gooi- en Eemlander, het gratis ochtendblad Spits en weekblad Privé.

De onderneming kon de winstval enigszins remmen door de kosten terug te dringen. De Telegraaf heeft het afgelopen jaar ruim tweehonderd banen weggesneden. Daarnaast verbruikte het concern in de eerste helft van 2003 minder papier en profiteerde het van een lagere papierprijs.

Regiokatern

Het bedrijf keek niet alleen naar bezuinigingen, maar stak ook geld in nieuwe activiteiten. Zo is er een regiokatern bij De Telegraaf als bijlage gevoegd in Twente. In Almere werd Almere Vandaag geïntroduceerd, een gratis blad dat vier keer per week huis-aan-huis wordt verspreid. Ook zag een autogids het levenslicht.

Het drama speelt zich vooral af bij de dagbladen. Het volume van personeelsadvertenties stortte met 45 procent in. De rubrieksadvertenties zakten 20 procent. Het ging daarentegen goed in de sector van nationale merken en diensten. Dagblad De Telegraaf zag zijn marktaandeel klimmen van 29 tot 32 procent.

Belang Wegener uitgebreid

De Telegraaf heeft ook een fors belang in concurrent Wegener. Het belang werd in juni zelfs uitgebreid van 21,6 procent naar 23,9 procent. Omdat het slecht gaat in de dagbladwereld daalde het dividend met 1,1 miljoen euro. Een gezamenlijk project met Wegener om kranten te bezorgen, kostte alleen De Telegraaf al 1,3 miljoen euro.

Het beursgenoteerde bedrijf doet geen uitspraken over de winst voor het gehele boekjaar. De holding verwacht dat de verkoop van advertenties binnenkort niet aantrekt.