AMSTERDAM - Een van de belangrijkste obstakels om de ov-chipkaart verder uit te rollen is weggenomen nu blijkt dat het bedrijf achter het systeem, Trans Link Systems (TLS), dankzij nieuwe Europese regels geen bankvergunning hoeft te hebben.

Daarmee komt ook de invoering van het digitaal vervoerbewijs in de metro een stap dichterbij. Er is lang gesteggeld over de vraag of er voor het verwerken van de financiële transacties nu wel of geen vergunning nodig was. De vervoerbedrijven beheren straks meer dan zes miljoen euro aan uitstaand reissaldo. Bij die grens was zo'n vergunning vereist.

Met het verbannen van de strippenkaart in de metro kwam de grens van zes miljoen in zicht en vormde dat een belangrijk obstakel voor het overstappen voor de metro van Amsterdam.

Onzekerheid

Op 3 september 2008 werd daarom een aanvraag voor een EGI-status (Elektronische Geld Instelling) ingediend, waarmee het betaalsysteem in theorie in heel Europa zou zijn in te voeren. Gewoonlijk duurt het proces dertien weken, maar na het verstrijken van de termijn bleef de status van de kaart obscuur.

Die vaagheid kwam gedeeltelijk, omdat onduidelijk was aan welke regels het systeem precies moest voldoen. De Nederlandsche Bank stelde eerder een eigen kader te hebben opgesteld voor de beoordeling van het systeem, en dat dat dan ook niet volgens de Europese standaarden zou worden beoordeeld. Volgens die laatste standaarden zouden enkele ontwerpkeuzes de vergunningsaanvraag kunnen frustreren.

Geen vergunning

Op 5 mei ging de Europese Raad van Ministers echter akkoord met nieuwe regelgeving, waarbij vervoersbedrijven niet langer over een
bankvergunning hoeven te beschikken. Als reactie daarop neemt de Nederlandsche Bank de aanvraag van TLS niet langer in behandeling, omdat de aanvraag niet langer relevant is.

Voor TLS betekent dit dat het bedrijf verder kan gaan met de uitrol van de kaart in metro's en in de bussen en trams van enkele stadsregio's. Het Amsterdamse GVB heeft al laten weten dat het bedrijf de strippenkaart per 30 juni uit de metro wil weren.

Een woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Tineke Huizinga laat weten dat de invoering van de kaart in de metro van Amsterdam een grote stap dichterbij is, maar dat er aan meer voorwaarden moet worden voldaan.

Ongeloof

"Ik vind dit niet te geloven", stelt SP-kamerlid Emile Roemer, die zeer kritisch is over de kaart in de huidige vorm, in een reactie tegenover NU.nl. "Ze zijn al vier jaar bezig aan het steggelen over de EGI-status, die de kwaliteit en beveiliging moet certificeren. Reizigers denken dat ze veilig zijn en nu scheep je ze op met een kwalitatief slecht product met ondeugdelijke beveiliging."

Ook de VVD, voorstander van een ov-chipkaart, noemt dit een belachelijk besluit. "Ik ben het er faliekant mee oneens als bepaalde sectoren niet aan dezelfde eisen als andere sectoren hoeven te voldoen", reageert Tweede Kamerlid Charlie Aptroot. "Ik vind dat een betaalmiddel als de ov-chipkaart moet voldoen aan de hoogste eisen van betrouwbaarheid en veiligheid."

De Nederlandsche Bank reageerde niet op een verzoek om commentaar.