AMSTERDAM - De economische recessie heeft nauwelijks invloed op het vertrouwen van Nederlanders in bekende merken.

Net als vorig jaar belt 62 procent van de Nederlanders het liefst met een Nokia, heeft 39 procent een voorkeur voor de benzine van Shell en is KPN voor 53 procent het favoriete telecombedrijf.

Dat blijkt woensdag uit het European Trusted Brands-onderzoek van Reader's Digest.

Nokia

Telefoons van Nokia zijn al negen jaar favoriet in Nederland. KPN, Rabobank, Kellogg's en Shell completeren net als vorig jaar de top vijf van meest vertrouwde merken. Alleen internetprovider Het Net van KPN moet zijn plaats afstaan aan Ziggo.

Toch is het vertrouwen van de Nederlandse consument niet vanzelfsprekend. Davitamon, Kellogg's en Yves Rocher winnen hun categorie, maar minder overtuigend dan een jaar eerder. Hun scores zakken met tien tot twintig procentpunt.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder ruim 23 duizend mensen in zestien Europese landen. In Nederland werden 1039 mensen ondervraagd.