HILVERSUM - De reclameblokken van de Ster hebben het afgelopen jaar 226 miljoen euro in het laatje gebracht. Dat meldde de exploitant van televisiereclames op de publieke zenders dinsdag.

Dat is een stijging van bijna 18 procent ten opzichte van het jaar ervoor toen het nettoresultaat 192 miljoen euro was.

''De sportevenementen en de terugkeer van de Eredivise hebben ons geen windeieren gelegd'', aldus een woordvoerster. Maar ook programma's als Spoorloos, De Reünie en het Journaal ''die altijd goed scoren'' lokken adverteerders.

Prestaties

De 226 miljoen euro gaat naar het ministerie van OC&W. De Ster spreekt van ''een uitstekend jaar''. Dat zou te danken zijn aan de ''zeer goede prestaties van de publieke omroep''.

Last van de economische teruggang heeft de Ster vooralsnog niet. ''Wij zijn er niet helemaal ongevoelig voor maar minder gevoelig dan de gedrukte media'', aldus een woordvoerster.

Behalve op televisie zendt de Ster ook spotjes uit op de publieke radiozenders en zijn ze verantwoordelijk voor de reclame-uitingen op de sites van de omroepen. ''Vooral de reclamebestedingen op televisie staan niet onder druk.''

Mediabegroting

De opbrengsten van de Ster worden toegevoegd aan de mediabegroting. Behalve het publieke bestel worden daar ook koren en orkesten en het instituut Beeld en Geluid van gefinancierd.

De 'zinderende sportzomer' leverde een goede bijdrage aan de inkomsten van de Ster. ''Maar ook zonder deze spraakmakende sportevenementen heeft de publieke omroep het goed gedaan'', aldus Ster-directeur Arian Buurman.