HERZOGENAURACH - De Duitse producent van sportartikelen Adidas lijdt onder de gevolgen van de wereldwijde economische crisis. De nettowinst kelderde in het eerste kwartaal van dit jaar met 97 procent tot 5 miljoen euro. Dat maakte Adidas dinsdag bekend.

''We merken de gevolgen van de economische neergang op veel van onze belangrijkste markten'', aldus topman Herbert Hainer.

Om de crisis het hoofd te bieden sluit Adidas regionale hoofdkantoren in Europa en Azië en enkele winkels. Ook worden banen geschrapt bij de Amerikaanse dochter Reebok en andere onderdelen. De ingreep moet leiden tot een kostenbesparing van minstens 100 miljoen euro per jaar.

Winst

De winst van het op een na grootste sportartikelenconcern ter wereld viel veel lager uit dan verwacht. Analisten hadden gerekend op een winst van 95 miljoen euro.

De omzet ging met 2 procent omlaag tot 2,57 miljard euro. De omzet in Europa daalde met 5 procent, in Noord-Amerika met 17 procent en in Azië met 6 procent. Alleen in Latijns-Amerika werd een hogere omzet behaald, met een stijging van 31 procent.

Moeilijk jaar

Het bedrijf uit Herzogenaurach zag zijn winst in het laatste kwartaal van vorig jaar nog verdubbelen ondanks de wereldwijde recessie. In maart waarschuwde Adidas echter al dat 2009 een moeilijk jaar zou worden.