MILAAN - De Italiaanse autobouwer Fiat gaat kijken of een fusie tussen dochterbedrijf Fiat Group Automobiles en General Motors Europe haalbaar is, op initiatief van topman Sergio Marchionne.

Dat maakte het concern zondag bekend na een bijeenkomst van het bestuur van de autobouwer.

De gezamenlijke onderneming, waar ook het noodlijdende Chrysler toe zou behoren, zou een jaaromzet van 80 miljoen euro hebben.

Chrysler

Chrysler, dat vorige week failissementsbescherming aanvroeg, maakt met behulp van Fiat een doorstart.

Marchionne kijkt in de plannen ook naar de mogelijkheid om Fiat Group Automobiles zelfstandig verder te laten gaan als een fusie met de Europese tak van GM doorgaat. Het bedrijf zou mogelijk een beursnotering krijgen.

GM heeft in Europa ongeveer 54.500 mensen in dienst. Het onderdeel van de Amerikaanse autobouwer verkocht in 2008 meer dan 2 miljoen auto's. GM verkoopt onder meer de merken Opel, Chevrolet en Saab in meer dan veertig Europese landen.

GM

Het Amerikaanse GM verkeert net als Chrysler in zware financiële problemen door de instortende autoverkopen.

Het concern heeft nog tot 1 juni gekregen van de Amerikaanse overheid om met een plan te komen waaruit blijkt dat het bedrijf zelfstandig kan blijven voortbestaan.

Het dochterbedrijf van Fiat verkoopt merken als Fiat, Lancia en Alfa Romeo en heeft meer dan 52.000 werknemers. De merken Maserati en Ferrari, ook van Fiat, behoren niet tot Automobiles.

Daarnaast heeft Fiat onder meer ook het merk Iveco (trucks), eveneens geen onderdeel van Automobiles.

Fiat

Fiat haalt iets minder dan de helft van zijn omzet uit Automobiles. Vorig jaar draaide de tak een omzet van 26,9 miljard euro en een bedrijfsresultaat van 460 miljoen euro.

Een jaar eerder bedroeg de omzet 26,8 miljard euro en de operationele winst 635 miljoen euro.

Fiat-topman Sergio Marchionne komt maandag naar Duitsland met plannen over de mogelijke overname van autofabrikant Opel. Dat zei een woordvoerder van de Duitse minister van Economische Zaken Karl-Theodor zu Guttenberg zaterdag.