Betalen voor extra garantie bij de aanschaf van bijvoorbeeld een nieuwe televisie is vaak helemaal niet nodig. De extra garantie geeft niet meer rechten dan mensen op grond van de wet toch al hebben.

Dat stelt de Consumentenautoriteit, een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken dat opkomt voor de belangen van consumenten,  in een donderdag verschenen rapport over de elektronicabranche.

Verkopers bieden de extra garantie vaak actief aan, maar vertellen er vaak niet bij dat de koper zonder die extra garantie ook al veel rechten heeft, blijkt uit het rapport.

Rechten

Consumenten hebben wettelijk recht op gratis reparatie of vervanging als een product het binnen twee jaar begeeft, en in veel gevallen ook daarna nog.

"Het blijkt dat consumenten die garantie bijkopen veel geld betalen voor rechten die zij op grond van de wet al hebben", zegt directeur Marije Hulshof van de Consumentenautoriteit.

Onderzoek

De Consumentenautoriteit onderzocht zes winkelketens met samen ruim honderdtachtig vestigingen. Deze ketens verkochten in 2007 en 2008 voor in totaal ruim zesendertig miljoen aan extra garantieregelingen. Kopers betaalden daar gemiddeld 62 euro voor.

De Consumentenautoriteit overweegt boetes op te leggen aan bedrijven die kopers hebben misleid.