DEN HAAG - Allochtone studenten stoppen vaker na het eerste jaar met de tweedegraads lerarenopleiding dan autochtone studenten.

Allochtonen haken vaker af omdat ze zich minder thuis voelen op de opleiding en taalproblemen hebben.

Bovendien vinden veel allochtone studenten dat er een groot verschil is tussen de thuis- en schoolcultuur. Dat blijkt uit een studie van het Sectorbestuur Onderwijsmarkt (SBO), die woensdag is gepubliceerd.

Verkeerde studiekeus

Verder zijn de belangrijkste redenen om te stoppen voor beide groepen hetzelfde: verkeerde studiekeus en de opleiding viel tegen.

Uit de statistieken blijkt dat 43 procent van de allochtone studenten na een jaar met de studie stopt. Bij autochtone studenten is dat 27 procent.

Volgens SBO-directeur Freddy Weima gaat een grote groep potentiële allochtone leraren verloren. Hij pleit dan ook onder meer voor een betere studiekeuzebegeleiding en extra taaltraining tijdens de studie. Ook moeten leraren beter inspelen op de diverse culturen van de studenten.