BRUSSEL - Het plan om de failliete Belgische luchtvaartmaatschappij Sabena in beperkte omvang voort te zetten onder de vlag van oud-dochter DAT, kan doorgaan. Dinsdag maakte de curator bekend dat alle schuldeisers hun handtekening hebben gezet onder een voorstel om DAT niet te belasten met oude Sabena-schulden.

Eerder weigerde de rechter een bescherming tegen schuldeisers, zodat de curator ze een voor een moest benaderen. Unanimiteit was noodzakelijk. Het ging om instellingen die geld te vorderen hadden van SIC, een soort interne bank van Sabena waar ook DAT schulden had.

DAT is twee maanden in de lucht, maar zijn bestaan hing aan een zijden draadje. Met de toezegging van de schuldeisers kan DAT echt van start gaan.

De curator heeft ook een akkoord bereikt voor schuldsanering voor Sabena Technics, de onderhoudspoot die buiten het faillissement, begin november, is gebleven. Destijds gingen 6000 van de 12.000 banen meteen verloren. De rest werkt bij dochters of bij DAT en België vreesde lange tijd dat ook zij op straat zouden komen te staan. Overigens bestaat nog niet voor alle oud-Sabena-onderdelen een garantie voor de toekomst.

DAT vliegt nu naar 35 bestemmingen. Mede door een agressieve prijsactie is de bezettingsgraad gestegen naar rond de 50 procent.

De twee particuliere investeerders Etienne Davignon en Maurice Lippens willen zo snel mogelijk enkele intercontinentale bestemmingen aan de lijst toevoegen, zoals New York en enkele steden in Afrika. Opmerkelijk genoeg waren het vooral straatarme Afrikaanse landen zoals de Belgische ex-kolonie Congo, die bij Sabena voor de meeste winst zorgden.

/ECONOMIEAkkoord over financiering Sabena-opvolger DAT