UTRECHT - Het Europees Consumenten Centrum (ECC) heeft in 2008 anderhalf keer zoveel klachten ontvangen als het jaar ervoor. De klachten gingen vooral over ondernemers in Duitsland, Spanje en België.

Dat blijkt uit het jaaroverzicht van het ECC, dat maandag openbaar werd. In 2007 nam het ECC 395 klachten in behandeling, het jaar daarop 602.

Nederlandse consumenten klaagden in 2008 vooral over Duitse ondernemers en dan vooral over internetaankopen.

Het ging voornamelijk over problemen met de levering, het feit dat het product niet aan de verwachtingen voldeed of misverstanden rondom de betaling.

Timeshare

De klachten over Spaanse ondernemers gingen vooral over timeshare en holiday clubs, waarbij toeristen met een prijswinnend kraslot uiteindelijk verleid worden een handtekening te zetten onder een overeenkomst voor een holiday club of timesharing.

Een holiday club belooft grote kortingen op bijvoorbeeld accommodaties en reizen. Timesharing is het recht om gedurende een bepaalde periode in een vakantiewoning te verblijven. De klachten over België hadden vooral betrekking op internetaankopen, maar ook op aankopen in winkels in het land.

Kansspelen

Op nummer 1 in de top 5 van klachten binnen het hele ECC-netwerk staat 'kansspelen', valse loterijen, voornamelijk uit Spanje. Daarover ontving het Nederlandse ECC overigens weinig klachten.

Het ECC is de Nederlandse vestiging in het netwerk van Europese Consumenten Centra, het ECC-net. Dat is opgezet om in de 27 landen van de Europese Unie plus Noorwegen en IJsland de consument meer vertrouwen te geven in de Europese markt.

Het netwerk is een initiatief van de Europese Commissie en de verschillende lidstaten. Het ECC treedt op in grensoverschrijdende conflicten. Bij geschillen of klachten proberen de betrokken ECC's met de ondernemer waarover geklaagd wordt tot een oplossing te komen.

In Nederland wordt het ECC financieel ondersteund door het ministerie van Justitie en is het ondergebracht bij het hoofdkantoor van het Juridisch Loket in Utrecht.