SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM vindt de afschaffing van de vliegtaks door de regering "een verstandig besluit".

"Hiermeer creëren ze weer een gelijk speelveld met andere Europese luchthavens", zegt een woordvoerster van de Nederlands-Franse luchtvaartmaatschappij woensdag.

De woordvoerster complimenteert vooral minister Camiel Eurlings (Verkeer) met het "binnenhalen" van het resultaat. "Het is knap gedaan. Het is geen kleinigheid om zoiets binnen te halen bij dergelijke onderhandelingen."

Buitenland

Door de vliegtaks verloor de luchthaven Schiphol naar eigen zeggen 900.000 passagiers aan concurrerende luchthavens in het buitenland. "Het is moeilijk te voorspellen of deze passagiers weer allemaal worden teruggewonnen, maar het is een grote stap vooruit", aldus de KLM-woordvoerster.

Een woordvoerder van brancheorganisatie voor de reissector ANVR sluit zich aan bij de lofzang van Air France-KLM. "Om een besluit binnen een jaar na de invoering weer af te schaffen op basis van inhoudelijke argumenten, getuigt van politieke moed.''

Eurlings

De afschaffing van de vliegtaks dient niet alleen ter ondersteuning van de luchtvaartsector, maar ook om het Nederlandse vestigingsklimaat te beschermen. Zo liet minister Camiel Eurlings (Verkeer) zich woensdag ontvallen.

Eurlings erkende dat de vraag naar luchtvervoer overal daalt als gevolg van de recessie.

Maar volgens hem tonen cijfers aan dat Schiphol ook door de vliegtaks reizigers verliest aan buitenlandse luchthavens. ''Schiphol krijgt een dreun terwijl luchthavens net over de grens groeien als kool'', aldus de bewindsman.

Applaus

Eurlings, die bij KLM met luid applaus werd begroet, waarschuwde dat de hele Nederlandse economie de dupe kan worden van de vliegtaks. ''We dreigen grote verbindingen kwijt te raken, die juist heel belangrijk zijn om buitenlandse bedrijven naar Nederland te halen.''

Besparing

Met het afschaffen van de belasting kan de gehele reisbranche volgens de ANVR 1,3 miljard euro besparen ''veel meer dan de drie ton die de taks de schatkist opleverde. Het is een fantastisch signaal.''

''Na de invoering van de vliegtaks op 1 juli vorig jaar zagen we de passagiersaantallen meteen in de min gaan'', zegt een woordvoerster van Schiphol. ''In oktober kwam daar nog de recessie overheen. Het is nu moeilijk te zeggen hoeveel mensen er terugkeren naar Schiphol. We hopen in ieder geval dat de taks zo snel mogelijk wordt afgeschaft. Een definitieve datum heb ik nog niet gehoord.''

De Britse luchtvaartmaatschappij EasyJet zegt dat de Nederlandse regering ''de juiste beslissing'' heeft genomen door de vliegtaks af te schaffen. ''Toch blijft Schiphol de op één na duurste luchthaven van Europa. Het is aan Schiphol om zijn kosten in lijn te brengen met andere luchthavens.''

Absolute flauwekul

Econoom Eric Bartelsman van de Vrij Universiteit (VU) vindt de afschaffing ,absolute flauwekul'. "Welke bevriende lobbyist dit geregeld heeft weet ik niet, maar het effect is niet serieus bekeken. Het is crisis, mensen vliegen niet", zei Bartelsman.

Hij wees erop dat het vliegverkeer in de rest van de wereld sterk terugloopt en de Nederlandse luchthaven Schiphol niet als enige te kampen heeft met teruglopende passagiersaantallen.

IATA

Brancheorganisatie voor de luchtvaartsector IATA liet zich dinsdag al somber uit over de vooruitzichten vanwege de mondiale recessie.

IATA, dat ongeveer 230 luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigt, verwacht dat de burgerluchtvaart dit jaar een verlies lijdt van 4,7 miljard dollar, bijna een verdubbeling van de prognose die de organisatie in december gaf.

Symbolische maatregel

Econoom Lans Bovenberg van de Universiteit van Tilburg (UvT) is positiever over de afschaffing van de vliegtaks. "Het is een belangrijke symbolische maatregel. Je moet zoiets toch in Europees verband doen. Ik zou voor een Europese kerosinebelasting zijn."

Over de extra uitgaven die het kabinet wil doen was Bartelsman van de VU redelijk sceptisch. "Er zitten wat nuttige dingen in, er zit wat onzin in, er zitten wat dingen in die niets met de crisis te maken hebben."

Lange termijn

Wat betreft het laatste doelde hij op de aanpassing van de aow-leeftijd die waarschijnlijk verhoogd wordt naar 67 jaar. Hoewel de maatregel op de lange termijn goed is voor de overheidsfinanciëen is volgens hem niet duidelijk wat deze maatregel te maken heeft met de economische recessie.

Bovenberg van de UvT vindt het positief dat het kabinet terughoudend is met bezuinigingen. "Dat is verstandig. Je helpt anders de economie verder in het slop."

Met het stimuleringspakket van 6 miljard euro geeft Nederland volgens hem gehoor aan een oproep van de Verenigde Staten. De Amerikaanse regering vroeg andere overheden onlangs om, net als de zij zelf doet, de uitgaven te verhogen om de economie een impuls te geven. "Ik denk dat Nederland dat nu doet. Het kabinet kan zich nu vertonen in de internationale arena."

Milieudefensie

Absurd. Zo betitelt Milieudefensie het kabinetsvoorstel om de vliegtaks af te schaffen. "Afschaffen van de vliegtaks is een subsidie van 300 miljoen euro voor vliegtuigpassagiers. De mensen die vliegreizen kunnen betalen, mogen net als voorheen weer volkomen belastingvrij het milieu gaan vervuilen'', aldus de milieuorganisatie.