STRAATSBURG - Vliegtuigen gaan vanaf 2012 veel reistijd en kerosine besparen. Voor de luchtvaart in Europa komen namelijk efficiëntere routes dankzij de samenvoeging van nationale luchtruimen tot een Europees luchtruim.

Het Europees Parlement stemt woensdag zeer waarschijnlijk in met een compromis hierover tussen onderhandelaars van het Europarlement en de EU-landen.

''Een heel goede zaak'', stelde Europarlementslid Lily Jacobs (PvdA) bij voorbaat. ''Typisch iets voor Europa om zulke voordelen te regelen.''

Omweg

De vastgestelde vliegroutes moeten nu soms een omweg maken, om te voorkomen dat piloten met te veel nationale luchtverkeersleidingen te maken krijgen. De toestellen stoten daardoor zo'n 10 procent overbodige CO2 uit.

Door de vorming van een Europees luchtruim kunnen die routes korter. De vliegtijd van bijvoorbeeld Amsterdam naar Milaan kan zo 23 procent korter, berekende de Europese Commissie eerder. Die vermoedt dat de logischer indeling totaal 2,4 miljard euro per jaar bespaart.

''Dit is een grote dag voor Europa'', aldus EU-commissaris Antonio Tajani (Verkeer). Hij verwacht dat een gemiddeld vliegtuig in 2020 zo'n 400 euro goedkoper uit is door kortere routes evenals lagere kosten voor luchtverkeersleiding. De luchtvaart kan zo jaarlijks 3,8 miljard euro besparen.

Gevoeligheden

Als eerste stap zal het luchtruim van Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland en Zwitserland binnenkort worden samengevoegd. De vorming van een gemeenschappelijk Europees luchtruim was lang vertraagd door politieke gevoeligheden.

CDA-Europarlementariër Corien Wortmann: ''De EU-landen hebben jarenlang op de rem gestaan bij de vorming van een Europees luchtruim, omdat ze eigen zeggenschap over hun luchtruim wilde houden. Gelukkig is die weerstand nu doorbroken.''

Zelfbelang

Europarlementslid Jeanine Hennis-Plasschaert (VVD): ''Iedereen is het er - in theorie - over eens dat dit van belang is voor veiligheid, efficiëntie, betrouwbaarheid, kostenverlaging, capaciteitsverbetering en duurzaamheid. Maar zelfbelang van organisaties en landen bleek soms vaak belangrijker.''

Het Europees luchtruim bestaat vooralsnog uit 650 delen met zestig verschillende controlecentra en 27 verschillende luchtverkeersleidingen.