ZAANDAM - De bonuskaart van Albert Heijn is van "onschatbare waarde" gebleken bij het terughalen van Campina-producten die in een winkel van het supermarktconcern waren verkocht, aldus een woordvoerster van Albert Heijn, onderdeel van het Ahold.

"Met de klantgegevens konden we heel snel de mensen achterhalen die het product hadden gekocht", zei ze. Het ging om enkele tientallen stuks. Volgens de woordvoerster bleek na onderzoek dat één van de bij de klanten opgehaalde producten ook daadwerkelijk was "gemanipuleerd".

Albert Heijn ging tot actie over toen medio juni een vrouw ziek was geworden na het eten van het betreffende product, zogenoemde verwenkwark van het merk Mona. Het was de tweede keer dat Albert Heijn "handelend" moest optreden, aldus de woordvoerster.

De eerste keer werden er volgens haar producten van Campina verwijderd uit een "paar winkels" van Albert Heijn in het zuiden, zonder dat de consumenten daar iets van hebben gemerkt.

In tegenstelling tot de tweede keer had de afperser toen vooraf gewaarschuwd. De woordvoerster wilde niet zeggen of ook toen 'besmette' producten zijn aangetroffen. De acties gebeurden steeds in nauwe samenwerking met politie, justitie en Campina.

Albert Heijn heeft ergens in de periode van 1999 tot 2001 naar nu bleek ook te maken gehad met dezelfde verdachte, zo bevestigde de woordvoerster. Toen richtte de afpersingen zich tegen supermarktketen Albert Heijn zelf. Ook dat is nooit naar buiten gebracht in overleg met politie en justitie.

"Die bedreigingen, die verder geen gevolgen hadden, zijn toen op een gegeven moment gestopt", aldus de woordvoerster.