SCHIPHOL - Als Schiphol volgend jaar niet meer vluchten mag uitvoeren op de Zwanenburgbaan, heeft dit desastreuze gevolgen voor de Nederlandse economie, de luchthaven zelf en luchtvaartmaatschappij KLM. Dat zei Schiphol-directeur G. Cerfontaine donderdag.

De luchthaven en Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) hebben een invoerfout gemaakt bij de berekening van het aantal vluchten per uur op de Zwanenburgbaan en de Polderbaan. Door deze "domme rekenfout" dreigt Schiphol volgend jaar de geluidsnormen bij de Zwanenburgbaan te overschrijden. Daarom wil het bedrijf dat het kabinet deze grenswaarden aanpast. Vrijdag beslissen de ministers of dat gebeurt.

Als deze aanpassing uitblijft, verwacht Cerfontaine dat het vliegveld in de loop van 2004 "vastloopt", omdat het niet alle geplande vluchten kan afhandelen. Schiphol verwacht volgend jaar in totaal 415.000 vluchten te verwerken, maar zonder aanpassing van de geluidsnormen kunnen er niet meer dan 340.000 tot 350.000 toestellen vertrekken en landen.

Positie van Schiphol

De positie van Schiphol zal hierdoor fors verzwakken, omdat het netwerk van de luchthaven wordt aangetast, aldus Cerfontaine. "Passagiers zullen hun aansluitingen missen. Daarom blijven ze weg. Dan is er voor luchtvaartmaatschappijen ook minder reden om op Schiphol te vliegen."

Bovendien zijn de consequenties voor de Nederlandse economie niet te overzien als Schiphol niet mag groeien, zo stelde de directeur. "De werkgelegenheid zal enorm afnemen. In deze tijd van economische teruggang is dat onacceptabel."

KLM, die Schiphol als thuisbasis heeft, draait volgens Cerfontaine op voor de rekenfout. De onderneming zou duizenden start- en landingsrechten moeten inleveren. Dit zou de luchtvaartmaatschappij enorme schade berokkenen, aldus Cerfontaine. De concurrentiepositie van KLM zou behoorlijk verslechteren, zo voegde een woordvoerder van de maatschappij daaraan toe.

Onderhandelingspositie KLM

De rekenfout ondermijnt volgens deze zegsman ook de onderhandelingspositie van KLM bij de gesprekken met Air France. Als Schiphol niet mag groeien, kan het bedrijf zijn passagiers geen goed netwerk meer aanbieden. Daardoor komt KLM erg zwak te staan. De onderneming heeft al zwaar te lijden onder de huidige economische teruggang. Ze heeft 4500 banen geschrapt om financieel gezond te blijven.

Staatssecretaris Schultz van Haegen van Verkeer en Waterstaat is bereid de regels aan te passen om de rekenfout te herstellen. De totale geluidsoverlast blijft volgens haar binnen de vastgestelde grenzen. Inwoners van Zwanenburg, Zaandam-Oost, Oostzaan en Landsmeer krijgen dan wel meer geluidshinder dan toegezegd.

Als het kabinet hiermee instemt, zal er enige tijd overheen gaan voordat Schiphol de Zwanenburgbaan intensiever kan gebruiken. Zolang kan de luchthaven niet groeien. Cerfontaine ziet dit niet als een probleem. Hij verwacht dat de regels op tijd zijn aangepast voordat Schiphol volgend jaar uit zijn voegen barst.

GroenLinks en PvdA

GroenLinks en PvdA willen bij voorbaat de regels niet veranderen. Tweede-Kamerlid Duyvendak van GroenLinks zei eerder dat Schiphol de omwonenden van het vliegveld heeft misleid. "Je moet wel een geweldig zieke geest hebben om dat te bedenken", zei Cerfontaine hierover.

De directeur noemde het onbegrijpelijk dat de fout in de berekeningen is geslopen. Hij beaamde dat de miscalculatie moeilijk aan de omwonenden is uit te leggen. "De mensen begrijpen het niet. Het vertrouwen tussen ons en hen is dun en moeilijk."