DEN HAAG - Een taxirit in de stad is gemiddeld een kwart goedkoper geworden sinds het nieuwe tarievenstelsel vorig jaar februari is ingevoerd. Een gemiddelde stadsrit met de taxi kost nu 13,48 euro.

Ook de prijzen met taxibusjes zijn gedaald, maar buiten de stad is de taxi ietsje duurder geworden.

Dat heeft een woordvoerster van het ministerie van Verkeer en Waterstaat woensdag bevestigd na een bericht in het AD.

Sinds februari vorig jaar moet iedere taxi in Nederland zich aan de nieuwe tarieven houden. De werkgeversvereniging in het taxivervoer kan zich niet vinden in de conclusies van het ministerie.

Instaptarief

Het instaptarief mag niet hoger zijn dan 7,50 euro, waarbij de eerste twee kilometer zijn inbegrepen. Daarna bedraagt de maximale kilometerprijs 2,20 euro. Het maakt daarbij niet uit hoe lang de taxi voor een rood stoplicht of in de file staat.

Duur

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil echter dat de duur van een ritje weer gaat meetellen in de prijs.

Volgens Tweede Kamerlid Jan Mastwijk van het CDA betalen passagiers op het platteland namelijk de rekening van de nieuwe tarieven. Emile Roemer van de SP stelt dat veel taxichauffeurs de spits mijden omdat zij door files dan nauwelijks iets verdienen.

Boordcomputer

Roemer en Lia Roefs van de PvdA stellen dat moderne boordcomputers de afstand en duur van een rit kunnen combineren in de uiteindelijke ritprijs.

Op dit moment bekijkt Huizinga of zij de chauffeurs en de mensen op het platteland tegemoet kan komen. Dat moet dan wel op een manier waarop het voor klanten vooraf duidelijk blijft wat de rit gaat kosten.

Omzet

Uit het onderzoek blijkt ook dat de omzet van taxibedrijven is gedaald. Dit komt doordat het aantal taxibedrijven is toegenomen, terwijl de totale omzet in de branche gelijk is gebleven.

Overigens kondigde de staatssecretaris vorige zomer aan dat de taximarkt opnieuw op de schop gaat. Het gaat onder andere om het aanpakken van vrije rijders die voor chaotische toestanden bij populaire standplaatsen in de grote steden zorgen.

KNV

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de werkgeversvereniging voor het beroepsgoederenvervoer en beroepspersonenvervoer, betwist de conclusies.

Uit het onderzoek blijkt volgens KNV dat reizigers zelf niet de ervaring hebben dat de ritprijs lager ligt dan voorheen. Ook bieden malafide ondernemers op de standplaatsen regelmatig vaste prijzen aan reizigers aan die ver boven het maximale tarief liggen, aldus de vereniging.

Fraudegevoelig

Dat de reiziger vooraf beter inzicht heeft in wat een ritje kost, klopt ook niet volgens de werkgevers. Volgens KNV is het tarievenstelsel nog steeds fraudegevoelig.

De vereniging zet zich ervoor in dat er voor de zomer een beter voorstel ligt waarin reizigers en ondernemers zich kunnen vinden.