HILVERSUM - Nederlanders maken zich nog altijd meer zorgen over criminaliteit en veiligheid dan over de toestand van de economie.

Dat blijkt uit de eerste Nationale Crisismeter van Goedemorgen Nederland en Intomart GFK, die maandagochtend werd gepresenteerd.

Na criminaliteit en veiligheid (38 procent) baren normen en waarden (30 procent) Nederlanders de meeste zorgen. Werkgelegenheid en economie komt op de derde plaats (28 procent).

Terughoudender

"Hoewel Nederlanders zich dus nog geen grote zorgen maken, zijn ze wel veel terughoudender in hun uitgavenpatroon", aldus de onderzoekers. Zo zou 62 procent van de ondervraagden de aanschaf van een nieuwe woning uitstellen en houdt bijna de helft (46 procent) nog even vast aan de oude auto.

Verder wordt bezuinigd op restaurantbezoek, de aanschaf van tijdschriften en nieuwe kleding.

Onverantwoorde risico's

Over wie of wat de crisis heeft veroorzaakt zijn de ondervraagden vrij eensgezind. Driekwart (74 procent) noemt de onverantwoorde risico's die banken hebben genomen als hoofdoorzaak van de malaise. Ruim twee derde (67 procent) noemt daarbij het falende toezicht op de financiële markten. De overheid heeft het bij bijna vier op de tien (38 procent) ook verbruid.

De nieuwe Amerikaanse president, Barack Obama, krijgt het meeste vertrouwen waar het gaat over het oplossen van de crisis. Hij krijgt het rapportcijfer 7,1 voor zijn bijdrage daaraan. De Nederlandse regering en De Nederlandsche Bank krijgen respectievelijk een 6,3 en een 6,1.

Van de Nederlandse politici krijgt Wouter Bos met een 6,6 het hoogste cijfer, gevolgd door premier Jan Peter Balkenende (5,7) en D66-leider Alexander Pechtold (ook 5,7).

Kappers

Kappers en schoonheidssalons zijn bij uitstek gevoelig voor het vertrouwen dat de consument heeft in de economie. Het afgelopen jaar gingen mensen minder naar de kapper, als ze gingen hielden ze het simpel. Daardoor daalde de omzetgroei flink.

Steeg de omzet van de kappers in 2007 nog met 5 procent, vorig jaar was dat gedaald tot ruim 2 procent. Dat de omzet nog wel steeg, was te danken aan hogere prijzen.

Persoonlijke verzorging

Volgens het CBS blijkt de persoonlijke verzorging gevoelig voor het vertrouwen van de consument in de economie. "In de jaren 2003-2008 gingen volumedalingen vrijwel altijd gepaard met een negatief consumentenvertrouwen, terwijl de bestedingen stegen wanneer de consument gunstig gestemd was", aldus het CBS.