UTRECHT - Bijna de helft van de leermethoden die basisscholen gebruiken, is ouder dan negen jaar. Vooral bij de hoofdvakken lezen en taal zijn de boeken verouderd.

Dat blijkt uit onderzoek van DUO Market Research, dat zaterdag tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Onderwijs werd aangeboden.

Leermethoden worden als verouderd beschouwd, als zij al langer dan acht jaar meegaan. Vergelijking met onderzoek in 2004 tot en met 2006 leert dat de situatie weinig is verbeterd. Veel scholen blijven oude lesmethoden gebruiken.

Directeuren

Ruim een derde van de directeuren van bassischolen weet niet dat op een groot deel van de scholen wordt gewerkt met leermiddelen die acht jaar of ouder zijn. Voor nagenoeg alle vakken vinden directeuren dat zorgelijk, maar in het bijzonder maken zij zich zorgen over de verouderde methoden bij taal (57 procent), beginnend lezen (47 procent) en rekenen (43 procent).

Budget

Een onderzoek van PricewaterhouseCoopers, dat de staatssecretaris ook ontving, leert dat basisscholen slechts een deel van het budget dat zij voor lesmethoden en ICT ontvangen, daadwerkelijk aan onderhoud, vervanging en vernieuwing van leermiddelen besteden.

De scholen ontvingen in 2007 van het ministerie 198 euro per leerling, maar zij gaven gemiddeld slechts 149 euro per leerling uit. Uit het onderzoek wordt niet duidelijk waaraan de scholen de resterende 49 euro besteden.

De brancheorganisatie van educatieve uitgeverijen GEU heeft opdracht tot beide onderzoeken gegeven.