BAARN - De overheid moet opnieuw goed kijken naar de gevolgen van de vliegtaks. Uit een eerste onderzoek blijkt dat er nu al een omzetderving is van 1,2 miljard euro.

De reisbranche en de Nederlandse economie hebben te kampen met het verlies.

Dat blijkt uit onderzoek dat de Algemene Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) lieten uitvoeren.

Reisbranche

De reisbranche geeft het kabinet dan ook in overweging om de vliegtaks in te trekken. Volgens ANVR-directeur Frank Oostdam kost dat de overheid relatief weinig, maar levert het de Nederlandse economie veel op.

Passagiers betalen sinds 1 juli 11,25 euro vliegtaks voor vluchten tot 2500 kilometer en 45 euro voor langere vluchten. Volgens minster Wouter Bos (Financiën) gaat het om een milieubelasting.

Kosten

Volgens de ANVR en het NBTC staan de kosten en de omzetderving in schril contrast met de beoogde opbrengst. De overheid wilde met de vliegtaks 350 miljoen euro binnenhalen, maar dat lukt niet.

De toerismebranche heeft het mede door de vliegtaks lastig, door minder verkochte tickets, hotelovernachtingen en bestedingen.

Werkgelegenheid

Dat heeft ook gevolgen voor de werkgelegenheid, zeggen de onderzoekers. Eind maart komen de definitieve cijfers over de gevolgen van de vliegtaks.

Via de ondernemersorganisatie VNO-NCW gaan NBTC en de ANVR bij het kabinet verder actie ondernemen om de vliegtaks van tafel te krijgen.

Al snel na de invoering noemde KLM-topman Peter Hartman de vliegbelasting een ,,platvloerse belastingmaatregel met een averechts effect op het milieu''.