DEN HAAG - Reizigers- en consumentenorganisaties praten maandagmiddag met het ministerie van Verkeer en Waterstaat, lokale overheden en openbaarvervoermaatschappijen over de ov-chipkaart.

Volgens een woordvoerder van de Consumentenbond staat in het gesprek de vraag centraal wat er moet gebeuren willen de belangenorganisaties weer aanschuiven bij het overleg over de ov-chipkaart.

Naast de Consumentenbond gaat het onder meer om reizigersorganisatie Rover, de ANWB en de CG-raad voor chronisch zieken en gehandicapten.

Nadelen

De organisaties stapten oktober vorig jaar uit het overleg met het ministerie, de lokale overheden en de vervoerbedrijven. Ze hadden er geen vertrouwen meer in dat ''de nadelen aan het elektronisch vervoerbewijs nog omgezet zullen worden in voordelen'', zoals ze dat toen formuleerden.

De ov-chipkaart moet het vervoer gemakkelijker maken en niet duurder, en alle knelpunten moeten uit de weg worden geruimd, zei de woordvoerder van de Consumentenbond in de aanloop naar gesprek.

Toegangspoortjes

De Rotterdamse vervoerder RET begint maandag met het sluiten van de toegangspoortjes voor strippenkaarten tot de metrostations. Met ingang van 29 januari is de ov-chipkaart het enige geldige vervoerbewijs in de Rotterdamse metro.

Rotterdam loopt vooruit op de rest van Nederland.