PARIJS - Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM is nog als enige in de race voor een belang van 25 procent in de Italiaanse branchegenoot Alitalia.

Het Duitse Lufthansa maakte donderdag bekend geen bod te hebben uitgebracht. Met de aansluiting bij een grote speler zou voor Alitalia een grote wens in vervulling gaan.

Diverse media meldden donderdag dat een akkoord aanstaande is, maar een woordvoerder van Air France onthield zich van commentaar.

Keuze

''Het is aan Alitalia om een keuze te maken.'' Een zegsvrouw van KLM bevestigde dat er interesse is in de deelneming. Air France-KLM zou bereid zijn daarvoor 300 miljoen euro te betalen.

Bronnen verklaarden tegen persbureau Reuters dat de transactie vrijdag al wordt afgerond tijdens een ontmoeting van bestuursleden van beide maatschappijen, waarbij Air France-KLM 300 miljoen euro zou betalen voor een kwart van het bedrijf.

De woordvoerder wilde niet bevestigen of er überhaupt een bijeenkomst plaatsvindt noch zeggen wat eventuele gespreksonderwerpen zouden zijn.

Climax

Een geslaagde transactie zou de climax zijn van jarenlange avances tussen KLM en de Italianen.

De twee startten in 1997 een samenwerkingsverband en overwogen twee jaar later een volledige fusie.

In 2000 gingen KLM en Alitalia uit elkaar, vooral door gesteggel over de groeimogelijkheden van de strategisch belangrijke luchthaven Malpensa bij Milaan.

Europesee partner

KLM werd in 2003 overgenomen door Air France, maar bleef geïnteresseerd in een Europese partner, waaronder Alitalia.

Op 6 december 2007 legde KLM een 'niet-bindend voorstel' op tafel bij het noodlijdende Alitalia dat toen nog voor bijna 50 procent in handen was van de Italiaanse overheid.

Berlusconi

De besturen van Air France-KLM en Alitalia en de Italiaanse premier Silvio Berlusconi schaarden zich achter een begin 2008 voorgenomen overname, maar de kleine Italiaanse luchtvaartmaatschappij Air One lag dwars. Dat bedrijf wilde zelf Alitalia overnemen.

De vakbonden van Alitalia vormden het volgende struikelblok. Volgens de bonden zou er veel dieper in het personeelsbestand worden gesneden dan Air France-KLM in eerste instantie liet doorschemeren.

Uiteindelijk leidde het conflict ertoe dat het Frans-Nederlandse bedrijf zich terugtrok uit de overnamegesprekken.

Failliet

Vervolgens ging Alitalia failliet, waarna het werd opgekocht door een groep Italiaanse investeerders onder de naam CAI.

Air France-KLM voerde op 10 december vorig jaar een ''constructieve dialoog'' met de nieuwe eigenaren, waarna speculatie over een akkoord oplaaiden.